The Dot Academy

Het Implementeren van Visuele Commerce voor de Online Klantervaring

Nu we in de zevende maand van de “nieuwe wereld” van digitale klantervaring komen, hebben we de neiging om een belangrijk segment weg te laten dat waardevoller is geworden dan ooit; de visuele commercie. Wat verstaan we onder het principe van de visuele commercie? 3D-beelden? Video verkoopgesprekken? In feite gaat het om veel meer dan dit. Visual commerce staat voor het verbeteren van de manier waarop bedrijven hun producten en diensten online weergeven en verkopen. Het maakt gebruik van user-generated content (UGC) om de verkoop en conversies te stimuleren en de betrokkenheid van de consument te vergroten. In de meest essentiële vorm verwijst het naar het verbeteren van de gebruikerservaring door opwindende, invloedrijke en verleidelijke visuele inhoud te bieden die hen aanmoedigt om de producten onmiddellijk te kopen. Lees hieronder meer over de wereld van de visuele commercie!

“De overgang waarvan men dacht dat deze vier jaar zou duren, heeft zich in vier maanden voorgedaan,” zei Chris Beaudin, directeur marketing van Atlatl Software, een visueel handelsplatform.

Deze drastische mentale verschuiving waar bedrijven zich op toeleggen, is een noodzaak geworden. Door Covid-19 realiseren bedrijven zich dat ze de aanpak van de visuele handel veel eerder hadden moeten implementeren, omdat ze nu een inhaalbeweging moeten maken. Ze moeten toegeven dat ze een groot voordeel zouden hebben gehad als ze de visuele commercie eerder een hogere prioriteit hadden gegeven.  Volgens Atlatl verwerken mensen visuals 60.000 keer sneller dan andere vormen van communicatie. Bovendien herinneren we ons 80% meer van wat we zien. 

Wanneer we het belang van investeren in de visuele commercie begrijpen, moeten we drie fundamentele stappen van visualisatie in het handelsproces ondernemen. De eerste stap is de productvisualisatie, de klant moet het product kunnen zien. Vervolgens, visuele configuratie, de mogelijkheid om het product te personaliseren door het hebben van veranderende opties. Ten slotte, augmented reality, waarbij het product in “het echte leven” kan ervaren worden. 

Deze indirecte emoties zullen marketeers helpen om verbinding te maken met de koper om de aankoop te beïnvloeden en een vernieuwende kopers beleving te creëren, wat het doel is van elke marketeer. 

We zijn allemaal bekend met ROI in het bedrijfsleven, maar in de wereld van de visuele commercie hebben we het over ROVI. De opbrengst van de visuele investering. De mogelijkheid om een 24-uurs visual commercie ervaring aan te bieden aan je klanten is in de huidige omgeving van groot belang. Beaudin’s inschatting van ROVI is een rendement van ongeveer 10 keer de initiële investering. 

Bij het uitbreiden van visual commercie door middel van een omnichannel-aanpak, zal je bedrijf een concurrentievoordeel behalen. Zo zal er een grotere en betere waarde voor de klant gecreëerd worden. 

Wanneer we kijken naar merken die dit hebben toegepast op hun omnichannel strategie, verwijzen we naar het Nederlandse zonnebril merk Ace & Tate. Hun slogan luidt als volgt: “Soms wil je iets proberen voordat je koopt. Het kiezen van een online bril kan een lastige zaak zijn, maar we hebben een aantal tips om het aankoopproces soepeler te laten verlopen”. Op hun website kunnen klanten thuis of waar ze maar willen, verschillende monturen uitproberen. Het creëert digitale shortcuts naar de online winkel. Op deze manier wordt het online winkelen gemakkelijk gemaakt en wordt er een klantervaring gecreëerd, wat vandaag de dag een weg is die je naar trouwe klanten leidt. Lees ons artikel over AR-functies op Instagram om dieper in te gaan op visual commercie op social media platforms. 

Heb je een aantal voorbeelden nodig voor het verbeteren van je bedrijfs visual commercie? We beginnen met de basis; 

Indien je producten online verkoopt, zorg er dan voor dat je productfoto’s duidelijk en niet saai zijn. Voeg een ‘special touch’ toe! 

Het gebruik van productfoto’s of bewegende beelden met een model geeft een duidelijk beeld van de producten zelf. Zeg ‘ciao’ tegen hoge retourkosten. 

 

Voer deze strategie uit en denk out-of-the-box om te zien hoe ROVI een voordeel kan bieden voor jouw bedrijf!