Om meer naamsbekendheid te creëren, kan je werken met influencers. Meer en meer brands op sociale media doen dit om hun producten of diensten online te promoten. Uit onderzoek van de SMI-barometer (2021, p. 29) blijkt dat 85% van de Belgische jongeren influencers volgen op sociale media. Bovendien zoekt 56% van deze mensen meer informatie op over deze merken wanneer het wordt gepromoot door de influencer. In dit artikel leggen we wat meer uit over influencer marketing, wat het is en hoe je het kan integreren in je eigen digitale marketingstrategie.

 

Influencer marketing is het online promoten van je product of dienst aan de hand van een  influencer. Een influencer is een invloedrijk persoon die een bepaald aantal betrokken volgers heeft. De influencer post 1 of 2 keer over je product of dienst. Op lange termijn kan je een relatie opbouwen met de influencer en van hem of haar een ambassadeur van je brand maken.  Maar hier komen we later in het artikel nog op terug.

 

We horen je denken, waarom moet ik investeren in influencer marketing? De online wereld wordt steeds groter en dus wordt het steeds moeilijker om het juiste publiek te bereiken. Door gebruik te maken van een influencer kan je gemakkelijk de juiste mensen bereiken voor je product of dienst, omdat influencers een toegewijde fanbase hebben die betrokken zijn bij de content die de influencer plaatst.

In het algemeen zijn er drie belangrijke factoren die je in je achterhoofd moet houden bij het kiezen van de juiste influencer.

  1. Bereik

 

Bereik gaat over het aantal mensen dat je wilt bereiken met influencer marketing. Een klein publiek kan effectief zijn, maar zorg ervoor dat de het bereik groot genoeg is zodat je de juiste mensen kunt targetten. Bedenk daarom van tevoren op wie je je wilt richten. Het creëren van persona’s kan hierbij helpen. Op basis van deze persona’s kan je op zoek gaan naar influencers die dit soort volgers heeft. Wees je ook bewust van mensen die followers kopen en zo een fake fanbase creëren.

 

  1. Betrokkenheid

De betrokkenheid gaat over de relatie tussen influencers en hun followers. Het is niet super belangrijk om samen te werken met een influencer met een gigantische fanbase. Uit onderzoek blijkt dat influencers met ongeveer 15.000 volgers het meeste engagement hebben met hun followers. Dit is positief voor de promotie van je product of dienst. Er is ook een website waar je de engagement rate van een Instagram profiel kan meten. Op deze website vind je ook terug wat het gemiddelde engagement percentage is bij een bepaald aantal volgers.

 

  1. Relevantie

De derde factor is relevantie en hier is het belangrijk om iemand te kiezen die aansluit bij je bedrijfswaarden en relevant is voor je merk. Dit is belangrijk om influencer marketing succesvol te maken. Meestal is de gekozen influencer gerelateerd aan je producten of diensten. Als je bijvoorbeeld workout kleding verkoopt wil je kiezen voor iemand die geïnteresseerd is in fitness en een gezonde levensstijl.

 

Naast deze drie factoren zijn er nog een aantal andere dingen die je in gedachten moet houden bij het kiezen van de juiste influencer. Ten eerste moet je een influencer kiezen die je vertrouwt. Belangrijk om te weten is dat de influencer nog steeds de controle heeft over hoe ze jouw merk promoten, welke visuals ze gebruiken en wat voor soort copy ze gebruiken. Daarom kan het handig zijn om een gids te maken met je verwachtingen. Deze gids kan gevuld worden met moodboards, je merk kleuren, wat voor soort content ze moeten posten etc. Het is ook mogelijk om de influencer voor de zekerheid een contract te laten tekenen. Op deze manier heeft de influencer minder controle en is er meer zekerheid voor jou als bedrijf. Kijk bij het zoeken naar de juiste influencer ook  naar likes, comments en shares en hoe vaak ze posts delen met andere merken. Belangrijk hierbij is dat je ook nagaat of deze merken in lijn liggen met jouw merk. Als de influencer al veel verschillende reclame posts heeft zal de engagement met het publiek waarschijnlijk minder zijn. Tot slot, wanneer je influencers benadert, schrijf dan een persoonlijk bericht waarin je genoeg informatie geeft over je merk. Maar zorg er ook voor dat je goed uitdrukt dat je je onderzoek hebt gedaan en dat zij het meest geschikt zijn. Creëer een gevoel dat je de influencer goed kent, dat je hen en hun waarden begrijpt. 

 

Helaas is deze vorm van reclame niet gratis. Soms kunnen gratis producten worden aangeboden aan kleinere influencers, maar hoe groter hun publiek, hoe groter hun vergoeding zal zijn. Wat de exacte kosten zijn, is moeilijk te zeggen, maar je moet in gedachten houden dat er een verschil is in kosten tussen verschillende soorten influencers. Micro-influencers zijn mensen die ongeveer 10.000 volgers hebben en zijn gemakkelijker te bereiken. Meso-influencers hebben een grotere fanbase en zijn al gewend om met verschillende merken samen te werken. Macro-influencers zijn de echte sterren en zijn moeilijker te bereiken, plus ze zullen veel geld vragen. In deze laatste groep is de betrokkenheid met hun fanbase ook lager. Daarom is het aan te raden om met kleinere influencers te werken om echt een relatie op te bouwen met de influencer en het merk. Door een goede relatie op te bouwen kan je proberen om de influencer een ambassadeur van je merk te maken. Dit betekent dat ze meer dan 1-2 keer over je merk posten en je merk voor een langere tijd vertegenwoordigen. Fans van je ambassadeur zullen ook jouw producten of diensten gaan gebruiken en hier over posten. Deze user generated content kan je dan gebruiken op je eigen socials en dit creëert meer vertrouwen. Op lange termijn kan dit dan weer groeien naar een community waar iedereen deel van uit wil maken. Een mooi voorbeeld hiervan is het merk ‘Ideal of Sweden’, zij werken samen met een aantal ambassadeurs en maken zelfs collecties met hen.

 

Nu ben je helemaal klaar om nog meer naambekendheid te creëren door te kiezen voor de juiste influencer!