Conversie percentage optimalisatie of CRO  is het verhogen van het percentage conversies op uw website. Als we kijken naar wat het conversiepercentage eigenlijk is, is het de verhouding tussen het aantal bezoekers of sessies dat uw website binnenkrijgt ten opzichte van de sessies die een gewenst doel of conversie zoals een aankoop hebben voltooid. Hoe hoger uw conversiepercentage, hoe succesvoller uw marketing en webdesign. Mensen zijn eerder geneigd te kopen wat u aanbiedt als de aankoopstroom op uw website werkt zoals het hoort. 

Zoals eerder gezegd, hoe hoger uw conversiepercentage hoe beter. Wat uw doel ook is op uw website, er zijn manieren om het te verbeteren door verschillende tests uit te voeren. Een laag conversiepercentage kan de reden zijn van:

    • Je site of landingspagina is traag of moeilijk om een doel te voltooien. 

Bijvoorbeeld, uw checkout is inefficiënt wat leidt tot afhaken van consumenten terwijl ze al geïnteresseerd zijn in het kopen van uw product.

    • Wat u aanbiedt op uw website is niet waardevol genoeg voor uw publiek of te duur. 

Omdat uw conversiepercentage een zeer belangrijke metriek is om te analyseren, hebben we meerdere voorbeelden bedacht van hoe u het kunt optimaliseren en verbeteren.  

  • Optimaliseer je website 

Begin met het uitvoeren van a/b of multivariate tests op uw website door verschillende elementen te veranderen om te zien welke variatie de meeste conversies oplevert. Zorg dat je genoeg verkeer op je website hebt om snel genoeg statistische significantie te krijgen. 

Begin met meerdere kleine aanpassingen op uw website of een specifieke pagina zoals uw prijzenpagina, inhoudspagina, homepage of pagina’s die belangrijker zijn voor u op basis van verkeer en exit pagina’s om te beginnen met het optimaliseren. Vanaf daar kunt u overgaan tot meer drastische veranderingen. De meest effectieve elementen om te testen zijn:

    • Call-to-action knoppen op de homepage. Probeer verschillende kleuren, groottes of teksten zoals “Shop nu”, “Ontdek nu”, “Meer zien”, enz. 
    • Test de visuals op uw homepage. Werkt statische beter dan dynamische visuals voor uw homepage? Foto’s van uw producten in vergelijking met storytelling visuals, enz. 
    • Wat moet boven de vouw worden geplaatst en wat kan er onder. 
    • Hoe presteren uw landingspagina en website op mobiele apparaten? 
    • Probeer verschillende lay-outs van je pop-up. 

Je moet niet alleen aan SEO denken, er zijn ook on-site optimalisaties die erg belangrijk zijn. Bijvoorbeeld:

    • Titels: Welke kopie hielp de meeste verkoop te genereren? -> titels optimaliseren om te converteren
    • Bullet points  in uw kopie -> optimaliseren door het tweaken van de kopie
    • Beschrijvingen in uw paragrafen -> duidelijk articuleren van de voordelen van de producten
    • Trefwoorden die u gebruikt, zijn ze aantrekkelijk? -> gebruik accurate trefwoorden die relevant zijn voor uw producten. 
  • Analyseer je tests met Hotjar

Hotjar is een analyse tool die je helpt kwalitatieve gegevens te verzamelen. Het gaat om heatmaps, funnel tracking, gebruikerspolls, enquêtes en meer. Op deze manier geeft Hotjar je inzicht in het bezoekersgedrag op een website. Zodra je begint met het uitvoeren van a/b tests, moet je een Hotjar installeren op de specifieke pagina. Op die manier krijg je een duidelijk beeld van welke optimalisaties beter en slechter zijn. 

De verzamelde gegevens zullen bijdragen aan het verbeteren van je webdesign, het verlagen van je bounce rate, minder drop-offs in de aankooptrechter en uiteindelijk een hoger conversiepercentage. Deze optimalisaties zorgen voor een betere klantervaring op uw website.  

Je kunt hier opnames van uw bezoekers bekijken, heatmaps maken of scroll maps om het gedrag te analyseren. 

Heatmaps: 

Begin met het analyseren van uw heatmaps. Deze toont het gedrag van uw bezoekers op een specifieke webpagina. Hier kun je zien waar je gebruikers het meest op hebben geklikt.

Wanneer je heatmap genoeg verkeer op je website heeft verzameld, kun je beginnen met het analyseren van je heatmap. Hier zijn enkele tips & tricks over hoe je dit rapport kunt analyseren:

    • Zorg ervoor dat uw CTA’s worden gezien en dat er op wordt geklikt. – Wijzig de plaatsing en de tekst als ze niet presteren zoals verwacht
    • Plaats inhoud in de volgorde van belangrijkheid voor uw gebruikers.
    • Volg wat er gebeurt achter pop-upformulieren of inlogschermen. Optimaliseer de hele ervaring

Scrollmaps:

Kijk na het analyseren van je heatmaps ook eens naar je scrollmaps. Het toont het % van hoeveel bezoekers naar beneden scrolle. Het punt waar de meeste passerende ogen naartoe scrollen is een perfecte plek voor een pakkende call-to-action zoals een kortingscode, nieuwe collectie, etc. U kunt analyseren welke aspecten van de website de gebruikers afleiden van het ondernemen van inkomsten genererende acties. 

Denk eraan om de belangrijkste informatie boven de vouw te communiceren, zodat bezoekers deze informatie niet zullen missen. 

Links –> Scrollmap   

Rechts –> Heatmap

  • Landings pagina optimalisaties

De landingspagina kan ervoor zorgen dat bezoekers rondkijken of dat ze de website meteen weer verlaten. Het is daarom erg belangrijk dat hij aantrekkelijk is voor de potentiële koper. Hieronder hebben we enkele aanbevelingen voor uw landingspagina 

    • Het gebruik van afbeeldingen van hoge kwaliteit is niet alleen goed voor uw SEO, maar ook voor uw conversiepercentage. Niets is onaantrekkelijker dan afbeeldingen van slechte kwaliteit met een lage pixel. 
    • Gebruik getuigenissen van uw klanten. Uw klanten kunnen uw producten het beste verkopen. 
    • Landingspagina’s met video’s hebben 50x meer kans om op te duiken bij Google zoekopdrachten. Mensen hebben meer interactie met video content dan met geschreven content. 
    • Beperkte scroll lengte
    • Gemakkelijk te navigeren op mobiele apparaten
    • Gebruik dynamische aanbevelingen – 35% van alle inkomsten van amazon komt van dynamische upsells. Laat uw klanten producten zien die zij waarschijnlijk ook zullen kopen.  

Het optimaliseren van uw conversiepercentage is een oneindig proces van vallen en opstaan. Verwacht niet dat elke test zal leiden tot een stijging van uw conversiepercentage. Blijf testen en herhalen waarbij het normaal is dat niet elke test zal werken zoals je verwacht. 

Om te beginnen, hebben wij het ideale CRO-proces: 

  1. Juiste gegevens bijhouden
  2. Onderzoek en ontdek
  3. Plan uw tests
  4. Ontwerp en voer uit
  5. Verfijnen en herhalen 
  6. Herhaal de eerste stap

Als marketeer zie je, als je elke dag op je website bent, bepaalde dingen over het hoofd die voor je bezoekers minder vanzelfsprekend zijn dan voor jezelf. Maak het proces op je website daarom zo eenvoudig mogelijk op desktop en mobiel. Hoe eenvoudiger het is, hoe meer conversies. 

Als je meer vragen hebt over je conversiepercentage en hoe je dit kunt optimaliseren, neem dan contact op met de Dotters! Bedankt voor het lezen :) 

This post is also available in: Engels