The Dot Academy

Hoe Google Trends gebruiken om uw marketingkalender uit te tekenen?

Bij The Dot Society geloven we sterk in het aanpassen van uw marketing kalender op een flexibele manier om met relevante boodschappen te komen op een bepaald moment in het seizoen. 

We gebruiken Google Trends om seizoensgebondenheid en belangrijke trends in een specifieke markt te spotten en passen ons hier flexibel op aan te passen. Door Google Trends te gebruiken om te zoeken naar concurrerende merken, producteigenschappen te vergelijken, of top zoekwoorden binnen een specifieke industrie te identificeren, kan je producten of eigenschappen ontdekken waar meer vraag naar is bij je doelgroep. Je kan deze informatie gebruiken om je aanbod en berichtgeving te verbeteren, gerichte advertenties te maken, en meer aandacht van klanten te krijgen en meer verkoop te genereren.

In dit artikel duiken we diep in de mogelijkheden van Google trends om de volgende doelen te bereiken: 

  • Identificeren van seizoensgebonden trends voordat het seizoen begint
  • Uitzoeken waar je doelmarkt zich bevindt
  • Trends en belangrijke zoekwoorden identificeren
  • Concurrentie analyse 

Seizoenstrends identificeren voordat het seizoen begint

Een van de gemakkelijkste manieren om Google Trends te gebruiken is het identificeren van seizoenstrends voordat het seizoen begint. Waarom is het nodig om de trends op voorhand te identificeren? Omdat dat je tijd geeft om je promoties te plannen en inhoud te produceren. Als je nu een trend identificeert, kan het voorbij zijn tegen de tijd dat je hierop inspeelt.  Dan heb je al die moeite verspild. Maar hoe kan je trends herkennen voordat ze zich voordoen? Dat is waar het “seizoensgebonden” gedeelte in het spel komt. Seizoenstrends hebben de neiging zich te herhalen.

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je een online site hebt die schoenen verkoopt. Je merkt dat de relatieve populariteit van de zoekterm “sandalen” elk seizoen vanaf maart piekt als mensen gaan winkelen voor het komende seizoen. In dat geval zou je de selectie van deze productcategorie willen promoten, wanneer mensen de meeste kans hebben om te kopen.

Waar is mijn belangrijkste markt? 

Zoals we hebben gezien, laat Google Trends je niet alleen zien waar mensen naar zoeken, het laat je ook zien waar ze zich bevinden. Als je een bedrijf runt met een klantenbestand dat over heel Europa verspreid is, gebruik die informatie dan om te bepalen waar uw meest populaire trefwoord kansen zich bevinden. Richt je vervolgens op mensen in die gemeenschappen. Gelukkig kunnen we met Google Ads niet alleen targeten op basis van trefwoorden, maar ook op basis van locatie. Zet die mogelijkheid samen met de info die Google Trends biedt en je kunt nog beter targetten en hogere ROI’s bekomen. 

Hoe kan je dit identificeren met Google trends? 

Step 1: Ga naar verkennen 

Stap 2: Type een bepaald trefwoord in en bekijk de top 10 landen

Identificeer trends en belangrijke zoekwoorden 

Gebruik Google Trends om populaire onderwerpen in je markt te vinden. Google Trends kan ons helpen populaire onderwerpen te ontdekken die je misschien hebt gemist in je branche. 

Stap 1: Ga naar trends.google.com

Stap 2: Navigeer naar Interessante zoekopdrachten verkennen en bekijk de algemene trends in je markt:  

Nog relevanter is het feit dat je Google Trends kan inzetten om populaire onderwerpen binnen je industrie te bekijken en te analyseren. 

Stap 1: ga naar trends.google.com

Stap 2: Selecteer de regio die u wilt verkennen. We kunnen richten op een land, regio of stad. 

Stap 3: Kies de tijdspanne die je wil onderzoeken. Hier raden we meestal 1-2 jaar aan. . Als u meer overkoepelende onderwerpen van je branche wilt zien, kies dan een langer tijdsbestek en als je nieuwe onderwerpen of zoekopdrachten wilt ontdekken, kies dan een korter tijdsbestek. 

Stap 4: Kies je categorie. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar sandalen, kies dan voor de categorie: winkelen. 

Stap 5: Verken onderwerpen en zoekvragen. Het kan zijn dat je totaal ongerelateerde dingen vindt, vooral binnen de categorie “Rising”. Het laat gewoon zien waar mensen die geïnteresseerd zijn in je gekozen categorie ook naar zoeken. Je zal ook gerelateerde onderwerpen en sommige merken zien opduiken. Dit geeft je een goed idee over de mogelijke concurrenten. 

Bepaal wat consumenten zoeken over concurrerende merken

Voer de naam van een concurrent in het vak onderwerp in en ontdek de zoekvolumes van uw concurrenten. Je kan twee of meer merken naast elkaar zetten om de populariteit in een bepaalde markt te zien. 

Bijvoorbeeld: Adidas vs Nike: 

Tip: Bekijk uw concurrenten en kijk welke gerelateerde zoekwoorden opduiken om op te nemen in uw SEO en SEA strategie

Als je vragen hebt over het artikel of het gebruik van Google Trends voor marktonderzoek, we are here to help!