Heb jij ook zo een hekel aan wachten? En dat niet enkel in de rij bij de supermarkt of tijdens een file, maar ook online blijkt ons geduld beperkt te zijn. De laadtijd van een website kan een online business namelijk maken of breken. Veel website bezoekers hebben geen zin om lang te wachten tot een pagina geladen is en zijn op zoek naar de hoogste mate van gebruiksgemak. Kom er in dit artikel achter waarom paginasnelheid nu zo belangrijk is voor je online business en op welke factoren deze een invloed kan hebben.

WAT IS PAGINASNELHEID?

Vooraleer we overgaan naar de verschillende factoren waar paginasnelheid een invloed op heeft, lichten we nog even toe wat paginasnelheid nu juist inhoudt. 

Paginasnelheid is simpelweg een meting van hoe snel de inhoud op je pagina laadt.

Paginasnelheid wordt vaak verward met sitesnelheid, wat eigenlijk de paginasnelheid is voor een steekproef van pageviews op een website. Paginasnelheid kan worden beschreven als ‘laadtijd van de pagina’ met andere woorden de tijd die het kost om de inhoud van een specifieke pagina volledig weer te geven. Een andere beschrijving is ‘tijd tot de eerste byte’ met andere woorden hoe lang het duurt voordat uw browser de eerste byte met informatie van de webserver ontvangt.

Een ideale paginasnelheid bedraagt gemiddeld 3 à 4 seconden. Maar natuurlijk, hoe lager de paginasnelheid, hoe beter.

Maar wat zijn nu die factoren waar paginasnelheid zoal een invloed op heeft? Let’s dive right in!

VERKOOP

Paginasnelheid heeft een directe invloed op het conversiepercentage. De snelheid van de pagina heeft een directe impact op het conversiepercentage. Uit een onderzoek van Amazon 10 jaar geleden bleek dat 100 milliseconden vertraging in de laadtijd van een website de conversieratio met 1% kan beïnvloeden. Meer recent heeft Akamai (2017) een effect op conversiepercentages van 7% per 100ms gerapporteerd. Het wordt duidelijk dat het belang van paginasnelheid in de loop der jaren alleen maar is toegenomen en daarom een belangrijke rol speelt in het succes van elk online bedrijf. 

GEBRUIKERSERVARING

Doordat gebruiksgemak tegenwoordig als een nieuwe commodity wordt beschouwd is een optimaal gebruiksgemak het nieuwe minimum. Tijd is tegenwoordig het meest schaarse goed van de consument, waardoor het als bedrijf enorm belangrijk is om je klant te helpen tijd te besparen. 

53 procent van de websitebezoekers gaat nu ergens anders naartoe wanneer het langer dan drie seconden duurt om een site te laden. Gebruikers moeten binnen enkele klikken toegang hebben tot uw website en tot alles wat ze willen kopen. 

Hoe minder interactief een website is voor de gebruikers, hoe gemakkelijker ze zullen doorklikken naar de webshop van een concurrent. Dit kunnen we ook aantonen aan de hand van volgende cijfers (Infographic Google, 2018): 

Hier zien we duidelijk dat pagina’s met een langere laadtijd resulteren in hogere bounce rates welke op hun beurt ook voor een lagere gemiddelde tijd op de pagina zullen zorgen. 

SEO

Paginasnelheid speelt een belangrijke rol in de SEO score van je website. Nog nooit van SEO gehoord? Neem dan zeker eerst even een kijkje naar een van onze vorige artikels hieromtrent.

De laatste jaren is Google ook veel strenger geworden wat betreft de technische eisen die aan websites worden gesteld. Google heeft aangegeven dat sitesnelheid (en dus ook paginasnelheid) een van de signalen is die door zijn algoritme wordt gebruikt om pagina’s te rangschikken. Met andere woorden, een kortere laadtijd zorgt ervoor dat je website hoger in de organische zoekresultaten (= SERPs) verschijnt. Dit betekent meer kliks en dus meer organische bezoekers op je website.

Niet enkel de tijd die bezoekers nodig hebben om een website te openen is van belang, maar ook de snelheid voor zoekmachine crawlers. Als de snelheid van je website te traag is, zal het ook moeilijker zijn voor de Googlebot om je website inhoud te bereiken.

Topposities in Google worden daarom altijd ingenomen door websites met een korte laadtijd. Hoe trager de snelheid van je website, hoe kleiner de kans op een toppositie of positie op de ranglijst. Uit onderzoek is ook reeds gebleken dat de meeste mensen alleen klikken op de top 10 resultaten voor een zoekopdracht of trefwoord.

Benieuwd naar de paginasnelheid van jouw website? Doe de test even zelf!

Je kan je paginasnelheid eenvoudig evalueren aan de hand van de Google tool: Google’s PageSpeed Insights. Deze geeft je een algemene gemiddelde score (desktop & mobiel) en enkele handige tips ter optimalisatie die je vervolgens kan doorsturen naar je website developer. 

Nog advies of hulp nodig bij het optimaliseren en groeien van je online business, neem dan zeker contact met ons op!

This post is also available in: Engels