De digitale wereld is er één die nooit stilstaat, daar zijn we ons bij the Dot Society zeer bewust van. Daarom leren wij ook elke dag bij en informeren wij ons graag omtrent alle nieuwigheden in de field. Dat is ook net wat onze job zo boeiend maakt. Eén van de belangrijkste webinars die je als digital marketing agency niet kan missen is de Google Marketing Live 2021. Aangezien de nieuwe features & mogelijkheden ons hierbij zo warm maakten, kunnen we niet wachten om de belangrijkste inzichten met jullie te delen. 

  • “Privacy” vormt tegenwoordig een hot topic, en ook voor Google is er geen ontkomen meer aan. Dit vormde dan ook een belangrijk onderdeel van hun Google Marketing Live 2021. Nu third party cookies steeds meer dreigen te verdwijnen, komt Google met identificeerbare alternatieven op de proppen. Hierbij benadrukken ze in de eerste plaats het belang van first party data, die mettertijd alleen maar aan relevantie zullen winnen. Daarnaast zal gebruik worden gemaakt van gemodelleerde conversies, automatisering en machine learning om privacy-veilige metingen te kunnen doen. 
  • Dankzij diepgaande data-analyse zal Google in de toekomst beter in staat zijn nieuwe kansen en trends te spotten. Wanneer het systeem een toenemend zoekvolume merkt voor een specifiek product, in combinatie met andere belangrijke indicatoren, en de verwachting is dat deze trend alleen maar verder zal toenemen, dan zal Google dit ook aangeven voor de komende 90 dagen. Op deze manier kunnen dit soort trends worden opgenomen in strategische campagnes en kunnen opportuniteiten volledig worden benut. 
  • Een afbeelding of video zal altijd winnen van een tekst ad. Daar is ook Google zich van bewust. Bijgevolg introduceren zij nu de image-extensie waarbij je jouw zoekadvertenties visueler & aantrekkelijker maken. Een must-have volgens ons! 
  • In lijn met de groeiende e-commerce markt, kondigt Google een aantal nieuwe features aan die online retailers & adverteerders zullen ondersteunen. 
    • Uren zoeken naar de beste kortingscode voor uw aankoop? Google maakt hier komaf mee.  Later dit jaar lanceren zij de Google deals pagina, die alle beste & actieve kortingscodes per retailer weergeeft. This must be heaven, right? 
    • Augmented reality is een hot topic binnen de marketing wereld. Google zal dit concept nu ook in de praktijk omzetten door aan de slag te gaan met een AR clothing experience-systeem. Zo kunnen consumenten kleding en make-up passen binnen een digitale omgeving. 
    • Bij The Dot Society kunnen we niet ontkennen dat we grote Shopify fans zijn. Maar ook Google maakt deel uit van de fanclub. Daarom zullen Shopify-gebruikers binnenkort in staat zijn om hun producten te tonen op diverse Google-platformen (denk aan Maps / Youtube / Afbeeldingen / etc.) in slechts een paar klikken. En daarbovenop zal ook de consument meer relevante & directe informatie krijgen over de producten. Dat is één ding, want ook in 2021 start de integratie van Google Shop Pay, de snelste betaalmethode op het internet,in Shopify. De conversieratio ligt hier gemiddeld dubbel zo hoog in vergelijking met een klassieke betaalmethode. 

We kijken er alvast naar uit om al deze nieuwigheden te implementeren voor onze klanten! Ben jij ook zo gefascineerd door al dit digital marketing nieuws? Geef ons een seintje en we duiken er graag met jou in! 

This post is also available in: Engels