Facebook en Instagram zijn de meest gebruikte social media-platforms. Mensen gebruiken het niet alleen om te socializen of de vakanties van hun vrienden te volgen, het heeft ook een enorme impact op hun aankoopbeslissingen. Veel merken, groot of klein, gebruiken het om in contact te komen met hun doelpubliek. Door het gebruik van social media, kunnen merken een massaal publiek bereiken dat niet zou gebeuren wanneer ze dat niet zouden doen. 

In de loop der jaren zijn steeds meer merken zich gaan richten op social media marketing, waardoor de concurrentie in een razend tempo is toegenomen. Hierdoor is het nog moeilijker geworden om organisch hetzelfde publiek te bereiken door de concurrentie online en algoritme veranderingen. Hier is waar de betaalde posts en advertenties naar voren komen om te winnen van de concurrenten en niet buiten beeld te vallen. 

Er zijn twee manieren van betaalde posts op Instagram. Een van de meest gebruikte is boost post. Het is een effectieve manier om het bereik van je post te vergroten. Het kan gemakkelijk worden gedaan via het Facebook of Instagram platform zelf en zal je helpen om meer naamsbekendheid te creëren. Kies gewoon je post, kies de targeting opties, stel een tijdframe in en budget afhankelijk daarvan en je bent klaar om te gaan. 

Het verschil tussen boosted posts en Facebook/Instagram advertenties, is dat advertenties diepgaande strategische campagnes zijn. Dit is waar de Dot Society ingrijpt met een grondige strategie voor uw specifieke doel. Met deze campagnes hebben we andere doelen of doelstellingen dan het blootstellen van je Facebook/Instagram profiel. Naast de focus op naamsbekendheid, is ons doel om conversies uit de campagnes te halen. Als je een veel gedetailleerdere doelgroep wilt bereiken dan met boosted posts en je e-commerce een boost wilt geven, raden we je aan om advertenties op te zetten in Facebook Business Manager.  

Klaar voor je eerste post te boosten? Hier gaan we! 

Hoe kan je je post boosten? 

Stap 1: Analyseren 

Begin met het analyseren van je organische posts in termen van engagement (likes/comments/saves) over de afgelopen 30 dagen. Kies de post met de hoogste engagement level om te boosten. Zorg ervoor dat deze post aantrekkelijk is en in de aandacht valt.

TIP: Ga naar je zakelijke Instagram account en klik op “Statistieken” om een duidelijk & snel overzicht te krijgen van de prestaties van je posts. Op basis van deze statistieken, kunt u gemakkelijk uw best presterende post vinden.

Stap 2: Kies je doel 

Kies het juiste doel voor uw boosted post. Dit zal je helpen om de prestaties te meten. Als je doel is bereikt, was je campagne succesvol! Als je je doel niet hebt bereikt, kun je verschillende targeting strategieën testen of een andere post om je campagne te verfijnen en een nieuwe post te testen. 

Kies tussen de volgende doelen voor je boosted post: 

  • Post engagement: krijg meer reacties / opmerkingen / shares op je post
  • Berichten: zorg dat meer mensen je berichten sturen en met je in contact willen komen
  • Link clicks: stuur meer mensen naar je website

Wij raden aan om post engagement te gebruiken als een doel om je profiel meer op te laten vallen.

Stap 3: Selecteer uw doelgroep

Je kunt kiezen voor een automatische doelgroep of je eigen doelgroep aanmaken. Met een automatische doelgroep creëert Instagram een doelgroep automatisch voor je. Als je je eigen doelgroep wilt creëren op basis van je persona of inzichten, kun je kiezen uit drie belangrijke targeting variabelen: demografische gegevens, interesses en gedragingen. 

We raden je aan om beide te testen om te zien welke doelgroepcreaties de beste resultaten hebben opgeleverd.

Stap 4: Tijdsduur & budget

Bepaal hoe lang u uw post wilt laten lopen en voor welk budget. Wij stellen voor om te beginnen met testen met een budget van +/- €10 per dag voor ongeveer 3-5 dagen.

Uit ervaring raden wij u aan om posts te boosten tijdens weekdagen, met over het algemeen gesproken de best presterende momenten tussen 9u-10u / 12u-13u / 16u-17u. 

Controleer je definitieve setup & launch! Loop je ergens vast of heb je vragen over bepaalde stappen binnen het adverteren? De Dotters zijn slechts een e-mail van u verwijderd! 

This post is also available in: Engels