Als je een website-eigenaar bent, weet je hoe belangrijk het is om het verkeer op je website, de prestaties van de pagina’s en de e-commerce cijfers goed in de gaten te houden. Het beste hulpmiddel om je te helpen alle belangrijke onderdelen van je website door te meten is Google Analytics.
Google Analytics heeft onlangs een grote update gedaan met een aantal nieuwe krachtige functies die bedoeld zijn om je meer inzicht te geven in het verkeer op je website. Het heeft machinaal leren als kern om automatisch nuttige inzichten aan het licht te brengen en geeft je een volledig inzicht in je klanten over de verschillende kanalen heen.
In dit artikel zetten we de belangrijkste nieuwe functies over de geüpgraded Google Analytics G4.
Dit zijn de belangrijkste verbeteringen van Google Analytics G4:
Slimme inzichten verkrijgen
Krijg aangepaste inzichten op het gebied van prestaties, demografie, technologie en e-commerce met verbeterde opties voor data customisatie.
Google Analytics is nu in staat om belangrijke data trends the highlighten. Dit wordt mogelijk gemaakt door gebruik te maken van de bestaande machinale leermodellen van Google.
Google Analytics kan data gebruiken om producten te identificeren die stijgen in de vraag als gevolg van nieuwe klantbehoeften.
Deze mogelijkheden kunnen marketeers helpen om zowel proactief als reactief te zijn, door het voorspellen van toekomstige acties die klanten kunnen ondernemen.
Het berekent bijvoorbeeld de kans op “churn rate”, zodat u efficiënter kunt investeren in het behouden van klanten in een tijd waarin marketingbudgetten onder druk staan.
In de loop van de tijd zullen nieuwe voorspellende metrics worden toegevoegd, zoals het inschatten van de potentiële inkomsten die we kunnen verdienen aan een bepaalde groep klanten. We kunnen dan een op maat gemaakt publiek creëren om hogere klantengroepen te bereiken.
Verbeterde focus op klantgerelateerde data & life cycle reporting
Je kan de analyse van de manier waarop uw klant met je website omgaat verder aanpassen door een aangepaste analyse van het verkeerspad te maken met verschillende variabele meetwaarden. Je hebt ook de mogelijkheid om aangepaste inzichten te verkrijgen over prestaties, demografie, technologie en e-commerce met verbeterde opties voor gegevens aanpassing.
Op de lange termijn kunnen we een beter inzicht krijgen in de gehele levenscyclus van de klant – van acquisitie tot conversie en retentie.
Google heeft de rapportage vereenvoudigd en gereorganiseerd, zodat je intuïtief marketing inzichten kunt vinden op basis van het deel van het klanttraject waarin je geïnteresseerd bent.
Je kan bijvoorbeeld in het rapport over gebruikers acquisitie zien welke kanalen nieuwe klanten aansturen en vervolgens de verlovings- en retentie verslagen gebruiken om inzicht te krijgen in de acties die deze klanten ondernemen, en of ze na de conversie nog steeds bezig zijn.
Verdere integratie met google ads en andere toepassingen.
We hebben al onze accounts reeds gekoppeld aan google ads om de juiste gegevens uit onze google-advertentiecampagnes te halen. Met deze integraties krijgt u nog meer inzicht in uw pay-per-click-campagnes om te zien hoe goed onze reclame-euro’s worden besteed en geconverteerd.
Google Analytics meet nu interacties over het web en apps, wat betekent dat het kan rapporteren over conversies zoals YouTube geëngageerde weergaven die in-app en op het web plaatsvinden. We hebben nu een meer holistisch beeld van hun resultaten met de mogelijkheid om conversies te zien van YouTube videoweergaven, Google en niet-Google betaalde kanalen, Google Search, sociale media en e-mail.