De metaverse, waarbij de werkelijke en virtuele realiteit steeds meer in elkaar vloeien, komt alsmaar dichter. Hoe belangrijker ons digitale alter ego of avatar wordt, hoe belangrijker het wordt wat je in dat metaversum draagt.

Met een oorsprong in de gaming wereld waar spelers meer dan 100 miljard per jaar spenderen aan virtuele goederen, wordt het duidelijk dat er enorme business opportuniteiten zijn in deze metaverse. Het klinkt velen waarschijnlijk vreemd in de oren dat onze digitale kleerkast even belangrijk wordt als onze echte garderobe. Wie koopt er immers een kledingstuk dat je nooit kan aantrekken om naar het werk of een feestje te gaan? Wel méér mensen dan je denkt, waardoor steeds meer merken hun eerste stappen in de virtuele wereld zetten.

Luxehuizen zoals Gucci, Louis Vuitton, Prada, Burberry, Balenciaga en Hermès, verkopen hun digitale creaties namelijk als NFT’s (non-fungible tokens). Bij elke overgang van eigendom van het virtuele kledingstuk, krijgen zij automatisch royalty’s. Wat uiteraard niet het geval is in de modewereld die wij vandaag kennen, waarbij stukken worden doorverkocht zonder dat deze normaliter geld opleveren voor de oorspronkelijke ontwerper van het kledingstuk.

 

De digitale revolutie zou de mode-industrie ook milieuvriendelijker moeten maken, als antwoord op de ‘fast fashion’, die leidt tot (over)consumptie. Digitale mode zou een veel kleinere ecologische voetafdruk hebben, hoewel NFT-kledingstukken die met blockchain worden gegenereerd enorm veel energie verbruiken.  Zo zou je om een gewoon wit T-shirt te maken 5,5 kg CO₂ nodig hebben terwijl een witte NFT-jurk via blockchain 600 kg CO₂ uitstoot, wat gelijk staat aan de verbranding van 300 kg steenkool. Stappen worden gezet om blockchain technologie te ontwikkelen die veel minder energie verslindt. 

Maar waar en hoe worden virtuele aankopen gedragen? Als filter over foto’s en video’s op sociale media, of door ze te delen met je avatar.

 

Veel luxemerken werken dan ook samen met gameontwikkelaars.

Zo is de ‘Prada Linea Rossa’-collectie geïntegreerd in het outdoor sport spel ‘Riders Republic’. In de game kan je skiën, snowboarden en mountainbiken in Prada-activewear. 

Gucci ontwierp in samenwerking met het gaming platform Roblox ‘Gucci Gardens’. De virtuele tuin ter gelegenheid van Gucci’s 100ste verjaardag kreeg al 19 miljoen bezoekers over de vloer. Balenciaga ontwierp exclusieve outfits voor de game ‘Fortnite’ .

Ter gelegenheid van de viering van de 200ste verjaardag van oprichter Louis Vuitton heeft het Franse modehuis in samenwerking met digitale kunstenaar Beeple een mobiel spel uitgebracht. Met de titel ‘Louis the Game’ krijgen gebruikers een inzicht in het legendarische merk terwijl ze de hoofdpersoon van het spel, Vivienne, volgen in zeven verschillende virtuele werelden die zijn geïnspireerd op beroemde mode hoofdsteden zoals Londen en Parijs. 

 

Maar niet alleen luxemerken wagen zich aan de metaverse ook H&M, Nike en Zara volgen een metaverse strategie. Zo kan je bij H&M en Zara niet alleen digitale producten kopen voor je avatar, maar je kan er ook inspiratie opdoen voor je echte-wereld-aankopen.  

Een van de grootste uitdagingen is dat er veel verschillende virtuele werelden zijn, waarbij je niet vrij van de ene wereld naar de andere kan bewegen, zoals een nieuw schilderij dat in de woonkamer hangt maar niet kan verplaatsen naar een andere kamer.

Hier tegenover staan wel eindeloze creatieve mogelijkheden. Ontwerpers genieten onbeperkte vrijheid en kunnen stuks ontwerpen met onmogelijke stoffen zoals vloeibaar goud, water, vuur of rook. Digitale kledingstukken overstijgen de seizoenen, het geslacht en de realiteit. Ontwerpers hoeven geen rekening meer te houden met de inkoop van grondstoffen of het vinden van fabrieken voor de productie.  Digitale ontwerpen kunnen gemaakt worden op enkele minuten. Met een virtuele aanpak worden kosten drastisch verlaagd en kan het maken van deze ontwerpen een zeer lucratieve business worden. Bij een virtuele modecollectie in een digitale omgeving is er ook geen blootstelling aan logistieke knelpunten ( covid pandemie, suezkanaal obstructie, …), er is geen sprake van voorraden of van afvalbergen. 

Wat kosten kledingstukken in de metaverse?

Een jurk met haute couture looks, alleen digitaal verkrijgbaar is te koop voor 70 dollar op Dress-X, een cyberkledingplatform uit Los Angeles. Passen doe je in hun app, waarbij de jurk als een filter over je lichaam verschijnt. Om het item te kopen, stuur je een foto van hoge kwaliteit van jezelf door en krijg je je foto terug, met de jurk op je lichaam gefotoshopt, perfect voor je Instagram-post.

Pioniers van de digital fashion, zoals het Amsterdamse The Fabricant of het Antwerpse Mutani, effenden het pad voor de grote merken. Zij zijn ervan overtuigd dat digitale fashion tot een revolutie in de modewereld zal leiden. The Fabricant, dat al samenwerkte met Adidas en Tommy Hilfiger, verkocht in 2019 de allereerste NFT-jurk ooit, het ontwerp met digitaal echtheidscertificaat, gegenereerd via blockchain technologie, voor 9500 dollar. Een prijs waar nu nauwelijks nog iemand van opkijkt.

 In 2021 bracht het Italiaanse luxemerk Dolce & Gabbana de Collezione Genesi uit, een collectie van negen NFT-stukken geïnspireerd op de show in Venetië. De negen unieke creaties werden verkocht voor een schokkende 6 miljoen dollar, ver boven de prijs van fysieke Dolce en Gabbana’s kleding. 

Nike Digital, waaronder de metaverse activiteiten van Nike vallen, was goed voor een kwart van de totale inkomsten van het merk. Dankzij de digitale aanpak, waaronder de overname van de digitale ontwerpstudio RTFKT, is Nike erin geslaagd om 185,3 miljoen dollar aan inkomsten uit zijn NFT-collecties te halen. 

In 2022 was de eerste Metaverse Fashion Week een feit. Er staan ons nieuwe en opwindende shopping ervaringen te wachten. Deze nieuwe technologieën zullen de vervuilende mode-industrie hopelijk een duurzamer imago geven. De metaversie biedt dus tal van mogelijkheden voor merken om zichzelf heruit te vinden, een nieuw doelpubliek aan te spreken en dus ook een extra inkomstenstroom te genereren. Wij Dotters zijn alvast benieuwd hoe dit verder zal evolueren in 2023, we’ll keep you posted!

This post is also available in: Engels