Hallo 2023, het begin van dit nieuwe jaar betekent afscheid nemen van 2022. Tijd om terug te blikken op het afgelopen jaar en boy, wat een jaar is het geweest! Lees mee voor onze hoogtepunten van 2022. 

Het is en blijft een understatement: ‘het onverwachte is het nieuwe normaal geworden’. De economie heeft nog nooit zoveel veranderingen ondergaan als in de afgelopen jaren. De covid pandemie en de onvoorstelbare lockdowns dwongen ons allemaal om digitaal aanwezig te zijn; de innovatie en de adoptie van ecommerce werden met een half decennium versneld. Terwijl bedrijven herstelden van de problemen in supply-chain, gooide de oorlog in Oekraïne nog wat extra olie op het vuur. Als gevolg van deze economische instabiliteit ging de inflatie door het dak, waardoor we de koopkracht in de loop van 2022 langzaam zagen afnemen. Als strategische groei partners zijn we erin geslaagd flexibel en wendbaar te blijven en ons aan te passen aan de behoeften van de markt. Het herdefiniëren van onze digitale strategieën bij elke stap met een directe impact op de bottom line is waar het om ging en wat we succesvol blijven doen. 

Gezien de traditionele betaalde mediakanalen oververzadigd raken, wordt het moeilijker om op te vallen en groeicijfers met dubbele cijfers te realiseren. Het verkennen van nieuwe kanalen om onze merken extra bereik te geven leidde ertoe dat we absolute Marktplaatsen, Pinterest & TikTok masterminds werden. Toen de koopkracht begon af te nemen en de kosten voor klantenwerving langzaam begonnen te stijgen, werden bedrijven gedwongen naar andere groeiformules te kijken. Wij van The Dot Society begonnen data op een meer diepgaande manier te gebruiken en slaagden erin onze klanten te begeleiden bij de uitrol van complexe maar impactvolle marketing automatisering en segmentatie strategieën. We slaagden er zelfs in het 3de agency binnen België te worden dat zich certificieerde met de Klaviyo gold batch; speaking of milestones, yay!  Dit zorgde voor een hefboom in groei bij bestaande klanten en een nog diepere relatie met deze klanten. Want ja je raadt het juist: in tijden van economische recessie worden mensen net wat minder loyaal als een concurrerend merk met een prijsvriendelijker alternatief komt. 

Wat nog leuker is en misschien een beetje tegenstrijdig, is het feit dat de onzekerheid ons ook eenheid heeft gebracht. Eenheid in onze sterke bedrijfscultuur; als een leger stonden we naast elkaar om elke uitdaging aan te gaan en elke kans te grijpen die ons werd toegeworpen. Maar ook eenheid in de sterke relaties met de klanten die ons vanaf het begin hebben vertrouwd en voor wie we door sterk samenwerken een snelle groei zijn blijven realiseren. 

2022 was het jaar van een paar ‘first-timers’. Ons allereerste Dot evenement vond plaats; het samenbrengen van onze klanten en industry-peers om kennis en inzichten te delen was een zeer verrijkende ervaring voor alle deelnemers! Stay tuned want dit jaar zijn we er weer and it will be even BIGGER & BETTER ;-). Daarnaast hadden we ook onze aller eerste Dot trip in het buitenland. Naast veel plezier, gelach en hééél veel lekker eten versterkten we onze teamspirit en legden we verder de basis voor hoe we onze servicekwaliteit nog verder kunnen verbeteren. Want tevreden klanten is wat ons bindt en drijft. 

Met de groei van onze klanten hebben we zelf ook een hele rit achter de rug; de verwelkoming van 3 nieuwe Dotters in ons team. Het onboarden van jonge ondernemende mensen die er dagdagelijks naar streven om onze klanten te brengen waar ze willen zijn, voelt gewoonweg fantastisch. Dankzij een ruggengraat van sterke bedrijfsprocessen en een open cultuur waarin het delen van kennis centraal staat hebben we het voor elkaar gekregen. Vandaag zijn onze Dotters meer dan klaar om de volgende bladzijde om te slaan. 

We zijn ervan overtuigd dat expertise, passie, een kritische geest en wendbaarheid de hoekstenen zullen zijn van de successen in 2023, en moge dat precies zijn wat je van ons mag verwachten als groeipartner. Zet je schrap, 2023 komt eraan en wij zijn er meer dan klaar voor! 

This post is also available in: Engels