Nog maar net bekomen van de impact van COVID19 worden e-commerce bedrijven opnieuw gedwongen hun strategie te heroverwegen als gevolg van de stijgende inflatie.

Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde persoon zich 3 keer meer zorgen maakt over de inflatie dan over het coronavirus, wat directe gevolgen heeft voor hun online winkelgedrag en dus ook voor online bedrijven.

Wat moeten bedrijven in 2023 doen om dit probleem aan te pakken en toch online te blijven groeien? Dit artikel geeft een duidelijk actieplan mee met praktische tips & tricks.

Hebben we je aandacht? Geweldig! Let’s get to business:

Action 1 – Focus op het verhogen van klantloyaliteit

In het afgelopen jaar heeft 35% van de Shopify-bedrijven de omvang van hun winkelwagen zien slinken en 50% ziet minder verkeer naar hun website, lagere conversiepercentages en stijgende acquisitiekosten voor nieuwe potentiële klanten. Dit is echter logisch, gezien de veranderende macro-economische omgeving die onzekerheid met zich meebrengt voor klanten. Wat kun je als bedrijf dus doen om het online gedrag te veranderen? Het antwoord ligt in het opbouwen van loyale klantrelaties. Wist je dat de kans op een verkoop van een nieuwe klant tussen 5 en 20% ligt, tegenover 60-70% voor een terugkerende klant? Wist je ook dat bijna 40% van de trouwe klanten de producten van uw merk zal kopen, zelfs als er goedkopere opties zijn? Yep, we weten het, mind-blowing! Met dit in gedachten zijn hier twee strategieën om de klanttevredenheid op te krikken:

  1. Prijs strategisch maar houd verzending gratis door:
    • Uitbreiden van gratis lokale ophaling en bezorging
    • Kortingen aan te bieden via productbundels
    • Abonnementen of lidmaatschappen toe te voegen
      ⇒ Op deze manier zullen shoppers vaker bestellen, duurdere artikelen kopen én hun gemiddelde orderwaarde verhogen!
  2. Verlaag overheadkosten door middel van automatiseringen. Door de processen binnen je bedrijf te vereenvoudigen, verminder je de kans op menselijke fouten en maak je middelen vrij voor je bedrijf. Bijvoorbeeld: in plaats van een team van meerdere medewerkers te hebben voor de afhandeling van de klantenservice op alle platforms, kun je kijken naar de mogelijkheid van een alles-in-één CRM-tool. Zo kan slechts één persoon verantwoordelijk zijn voor deze tool en kunnen de andere teamleden voor andere taken worden ingezet.

Action 2 – Sneller groeien op lange termijn

Wereldwijd verwachten merken dat logistieke problemen dit jaar nog erger worden door:

  • De Russische inval in Oekraïne en daardoor transport gedwongen wordt via langere routes over zee in plaats van via treinen door Rusland.
  • Lockdowns in de havens van China
  • Stijgende inflatie

Hierdoor hebben merken te kampen met onbetrouwbare en dure leveringsketens. 

Door je strategie zo snel mogelijk om te buigen en te investeren in logistiek kun je aan de vraag van de klant blijven voldoen en op lange termijn tot sterkere netwerken komen. Hoe kun je je logistieke netwerken toekomstbestendig maken?

  1. Houd meer voorraad aan als je je het kunt veroorloven en/of diversifieer product bronnen om minder afhankelijk te zijn van individuele partners. Nieuwe leveranciers vinden, producten betrekken van meerdere leveranciers of landen en producten en grondstoffen dichter bij huis inkopen zijn allemaal manieren in de goede richting!
  2. Verminder het aantal retourzendingen door het vertrouwen van de klant te vergroten. Wist je dat klanten wereldwijd gemiddeld 20 tot 30% van hun online aankopen terugsturen, tegenover slechts 8 tot 10% van de aankopen in de winkel? In plaats van meteen over te schakelen over een systeem waarbij klanten moeten betalen voor retourzendingen, waarom probeer je niet eerst één van deze eenvoudige tactieken?
    • Zorg voor gedetailleerde productbeschrijvingen op uw website
    • Geef 360° productweergaven, zowel op desktop als mobiel
    • Verwerk reviews op de website
    • Maak gebruik van Augmented Reality
    • Probeer livestream winkelen uit

Action 3 – Experimenteer met samenwerkingen

Met de toenemende privacyregelgeving realiseren merken zich de kracht van first-party data om meer relevante en gepersonaliseerde content aan hun klanten aan te bieden. Door doelgroepen te delen via samenwerkingen kun je gemakkelijk nieuwe klanten bereiken, snel hun vertrouwen verdienen en de stijgende acquisitiekosten binnen betaalde kanalen counteren. Hoe kun je collabs tot leven brengen in 2023?

  1. Bouw collabs op met zowel merken als individuele influencers. 1 op de 3 shoppers zegt dat aanbevelingen van influencers voor hen belangrijker zijn dan aanbevelingen van vrienden en familie. Maar vergeet niet dat je echte klanten ook je influencers kunnen zijn. User Generated Content kan bijna 9 keer meer impact maken dan influencer content.
  2. Herbekijk je loyaliteitsprogramma door ook hier samen te werken met andere merken. Hier zijn 4 stappen om een collab-gedreven loyaliteitsprogramma te starten, dat eveneens gemakkelijk kan worden opgezet via ons favoriete email marketing platform, Klaviyo:
    • Identificeer merken die resoneren met uw klantenbestand en biedt complementaire producten aan
    • Nodig de fans van een ander merk uit voor een aanbieding, speciale kortingen of early access tot een drop of collab.
    • Bepaal hoe klanten kunnen bewijzen dat ze fan zijn van jouw merk, zodat ze toegang krijgen tot de exclusieve mogelijkheden.
    • Breid je collab-netwerk regelmatig uit om herhalingsaankopen aan te moedigen en klanten een reden te geven om in het programma te blijven.

Bron: Shopify plus 

We hopen je de juiste motivatie en tips te hebben gegeven om in 2023 verder te gaan en je online business te blijven opschalen!

Specifieke vragen of benieuwd hoe The Dotters jou kan helpen met een online strategie op maat? Neem dan zeker contact op!

This post is also available in: Engels