Sociale media in al haar facetten zijn ontworpen om nieuwe en bestaande klanten te bereiken. Hierbij is het zeer belangrijk om er rekening mee te houden dat op elk platform andere mensen, en dus eindconsumenten, aanwezig zijn. Waar learnings zijn, is de Dot Society aanwezig uiteraard aanwezig. Enkele van ons team waren dit jaar aanwezig op de Digital first beurs te Brussel. Hierbij werden meerdere topics aangehaald over de toekomst van digitale media, marketing en strategie. Hierbij hebben we ons in de 5 grootste mediaplatformen verdiept! Benieuwd naar de tips en tricks per platform? Ontdek onze verschillende platform-persona’s!

TikTok (The entertainer) 

Een belangrijke eigenschap van TikTok is dat dit een platform is waarbij een zekere mate van geduld en tijdsinvestering nodig is. Het opbouwen van geloofwaardigheid, zowel op organische wijze als via betaalde methoden, is hier de sleutel. Pas nadat je deze basis hebt gelegd, kun je de vruchten ervan plukken.

Een belangrijke stap in dit proces is beseffen dat TikTok geen platform is zoals de anderen. Hierbij onze tips en tricks om de TikTok carrière van je merk een vliegende start te geven. 

1. Trendy, trendier, trendiest

Als er één wereldwijde taal bekend is, is het die van de online trends. Denk aan virale deuntjes, dansjes, memes, en nog zoveel meer.  Blijf dus steeds alert van de laatste hot items, aangezien deze de prestaties stimuleert en een natuurlijk gesprek aanzet binnen het TikTok-platform.

2. Sound-on Platform

TikTok is namelijk zeer geluids afhankelijk als ‘sound-on platform’, wat wil zeggen dat in tegenstelling tot andere platformen geluid en muziek hier essentieel zijn. Maak hiervan dus ook gebruik van door geluid een essentiële eigenschap van je content en storytelling te maken.

3. Editing skills

Trek je potentiële consumenten binnen door je content zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Laat je niet afschrikken door muziek, overgangen, beweging, tekst op beeld en branding; integendeel! Door deze extra’s te implementeren, zorg jij ervoor als merk er niet enkel voor dat je content meer bekeken zal worden, maar ook dat het langer onthouden zal worden. Met andere woorden: meer top of mind in de gedachten van consumenten. 

4. Time to break the fourth wall

Een andere unieke eigenschap aan TikTok is dat veel content de consument rechtstreeks aanspreekt. Niet enkel in de tone of voice, maar ook in het aankijken van je publiek in de ogen. De focus is hier veel minder op het esthetische, in tegenstelling tot andere platformen, maar juist veel harder op het échte, authentieke aspect van content. Durf je consument dus rechtstreeks in de ogen te kijken in de vorm van een dialoog.  

Instagram (The artist)

Op Instagram draait het vooral om het esthetische en creatieve. Voordat je adverteert, bepaal eerst je merkstijl. Consistentie in uiterlijk zorgt ervoor dat gebruikers je merk snel herkennen tijdens het scrollen, wat essentieel is in de snelle wereld van content consumptie. Aangezien we zoveel content op dagelijkse basis consumeren, is het hierbij ook belangrijk dat we voor een bepaalde advertentie de focus leggen op één eigenschap. De beste manier om dit te doen is aan de hand van video. Hoewel Instagram begon als een app voor het delen van foto’s, neemt video steeds meer het platform over. Laat hier je creativiteit dan ook in los. De sleutel tot succes is om je advertenties zo organisch mogelijk te laten overkomen. 

Linkedin (The Entrepreneur)

We are all customers. Afgezien van het feit dat de overgrote meerderheid van LinkedIn-gebruikers dit platform benut om te ondernemen en/of hun eigen bedrijf of producten te promoten, worden we eveneens voortdurend geprikkeld door andere producten en merken van medegebruikers die hetzelfde trachten te bereiken voor hun eigen onderneming. Daarom kan jij LinkedIn als een platform gebruiken om een verbinding te creëren met jouw eindconsumenten.  Hoe dit te verwezenlijken? Focus op de volgende 4 key pilaren:

1. Build a trusted brand: Heb je geen passende afbeelding voor het onderwerp waarover je iets wilt delen? Overweeg dan om een stock afbeelding te gebruiken, toch? Fout! Stock Afbeeldingen kunnen kil en onpersoonlijk overkomen. Maak alles wat je deelt persoonlijk. Als je geen geschikte afbeelding kunt vinden, overweeg dan om storytelling te gebruiken en zoek een passende tone of voice die aansluit bij jouw imago en bedrijf.

2. Make sure to share values: Waar richt jouw bedrijf of merk zich op? Streef je naar innovatie of zet je sociale kwesties in de schijnwerpers? Zijn er nieuwe kenmerken toegevoegd aan je product of zijn er verbeteringen in de kwaliteit doorgevoerd? Ben je bezig met de ontwikkeling van een loyaliteitsprogramma of ben je betrokken bij iets geheel anders? Wat zijn je kernwaarden en principes? Op LinkedIn wordt dit gewaardeerd. Koppel je waarden aan je bericht met heldere Unique Selling Points (USP’s) en integreer diverse thema’s in je communicatie, en je zult opvallen.

3. Engage communities: We verlangen allemaal naar een gevoel van verbondenheid. Betrek je klanten en bouw een community op. Werk samen met influencers of explorer relevante samenwerkingsverbanden. Onthoud altijd dat het merk of de persoon waarmee je samenwerkt in lijn moet zijn met de normen en waarden die je hebt vastgesteld voor je merk. 

4. Be creative: Consumenten verlangen naar vermaak. Investeer in je creatives. Trek de aandacht door met originele ideeën te komen. Denk aan een boeiende video campagne, een interactieve quiz, een grafische uitvoering, … Als een van je creatieve uitingen goed presteert, aarzel dan niet om het te gebruiken in paid media. Deze impuls kan ervoor zorgen dat je een breder publiek bereikt en uiteindelijk een grotere gemeenschap opbouwt.

Pinterest (The dreamer) 

Wat is een betere manier om je klanten te pakken te krijgen op hun meest rustgevende moment van de dag? Er is er geen! Pinterest is hét platform bij uitstek om inspiratie te zoeken en weg te kunnen dromen in je toekomstige interieur, outfit, bruiloft en nog veel meer. Belangrijk om als merk in te zetten op content die aansluit bij de droom van jouw klanten! Zorg er daarom ook voor dat je content altijd rustgevend is en aansluit bij het idee van wegdromen in de wereld van Pinterest. 

Hoe kan je dit dan doen?

Kruip in het hoofd van jouw eindconsument. Probeer uit te vinden waar jouw klant van droomt. Gaat het hier over plannen die ze ver van te voren maken, dromen die jaren duren? Of is het eerder een klant die zich trendgevoelig mee verplaatst?

Door samen te werken met The Dot Society gaan we samen op zoek naar een juiste Pinterest strategie. Waar de dromen van je klanten worden aangewakkerd, zullen trends van tevoren worden gespot en geen opportuniteit zal worden gemist in het onderzoeksproces op Pinterest. 

Een tip langs onze kant voor het najaar? 

Op Pinterest wordt er nu al uitgebreid gezocht naar perfecte cadeaus voor Kerstmis, outfits voor de eindejaarsperiode, en nog meer! Mis je kans niet en laat je klant verder wegdromen met de perfect aansluitende content die je op Pinterest deelt! 

Facebook (The Connector) 

Met meer dan 2,8 miljard actieve maandelijkse gebruikers wereldwijd is Facebook een van ’s werelds meest invloedrijke platforms voor bedrijven om hun merk te promoten, leads te genereren en producten of diensten te verkopen. Maar om in deze concurrerende omgeving succes te boeken, is een weloverwogen strategie onmisbaar.

Hierbij is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat Facebook gebruikers niet alleen passief consumeren, maar ook actief willen verbinden met merken en een oprechte vertrouwensrelatie willen opbouwen. Als merk is het dus van essentieel belang om hier proactief op in te spelen. 

Een doeltreffende manier om dit te doen? Adverteren met reviews en testimonials. Mensen vertrouwen namelijk aanzienlijk op de meningen van anderen wanneer ze beslissingen nemen over aankopen. En door positieve reviews van je tevreden klanten te delen, kan je niet alleen het vertrouwen van potentiële klanten winnen, maar kan je hun ook overtuigen van de waarde van je producten of diensten. Verder zorgen reviews en testimonials ook voor een extra laag geloofwaardigheid en transparantie rond je merk. Het laat zien dat je open staat voor feedback en dat je trots bent op je klanttevredenheid, wat twijfels kan wegnemen bij potentiële klanten. 

Na een boeiende en leerzame dag op Digital First 2023 hebben we bovenstaande belangrijke inzichten mee naar huis genomen. Als afsluitende tip: Houd altijd je persona in gedachten!

This post is also available in: Engels