Heb jij een online business? En heb je ooit al eens een pre-order campagne gelanceerd? Indien het antwoord hier ‘nee’ is op de tweede vraag, zal dit artikel jou meer vertellen over waarom je een pre-order campagne moet incorporeren in je strategie & wat voor voordelen het met zich kan meebrengen. 

Voor een e-commerce bedrijf is het enorm belangrijk om je consumenten de best mogelijke winkelervaring te bieden, zoveel mogelijk te verkopen en producten zo snel mogelijk de deur uit te krijgen. Pre-orders kunnen hier een krachtig hulpmidddel zijn om deze eerder benoemde zaken te bekomen. 

Dankzij een pre-order campagne is het mogelijk om een hype te creëren rond een product. De meest succesvolle online bedrijven (B2C) bouwen een hype op bij hun bestaande klanten over nieuwe producten voordat ze wel degelijk beschikbaar zijn. Dit leidt tot enthousiasme & spanning rond het product. 

Grootste voordelen van pre-orders: 

  • Meer verkopen


    Omwille van e-commerce hebben consumenten meer opties dan ooit tevoren. Elk product is beschikbaar binnen één enkele muisklik. Dit betekent dat er voor verkopers enorm veel concurrentie aanwezig is. Wanneer er een product op jouw webshop niet meer in stock is, is de kans groot dat de potentiële klant gewoon naar een van je concurrenten gaat om het product daar aan te kopen. Daarom is het goed artikelen in pre-order aan te bieden.
    Pre-orders helpen je hier om verkopen reeds vast te leggen, ongeacht het feit dat de producten klaar zijn om te verzenden.
    Daarnaast heb je met pre-orders ook de vrije keuze om betalingen te ontvangen in de vorm van een aanbetaling, vooraf betalen of pas zodra het artikel wordt verstuurd. Deze keuze is mede afhankelijk van je cashflow behoeften.

  • Sterkere band met je klant opbouwen


    Je kan de pre-order campagne ook eerst lanceren naar je trouwe database via email of via een loyaliteitsprogramma (neem ook zeker een kijkje naar ons artikel omtrent het belang van een loyaliteitsprogramma). Hiermee vergroot je niet enkel de kans om terugkerende bezoekers sneller te doen converteren, maar bouw je ook merkloyaliteit op & laat je zien dat je op de hoogte bent van de wensen van je core klant.

  • Zekerheid: omzet en vraag beter te voorspellen


    Dankzij pre-orders is het mogelijk om onzekerheid om te zetten naar inzicht: inzicht in de concrete vraag naar je product. 

Het verkopen van een fysiek product brengt enorm veel risico’s met zich mee: investeringen in onderzoek, ontwerp, productie en aankopen van je voorraad. Daarom kan het je alleen financieel ten goede komen om te begrijpen hoeveel vraag er is naar elk van je producten.
De afgelopen jaren kregen veel bedrijven te maken met problemen met hun toeleveringsketen. Verminder risico’s van onzekere toeleveringsketens en opslaan van inactieve voorraad aan de hand van pre-orders. Zo kan je op een effectieve manier de minimale productiehoeveelheden voorspellen die je nodig hebt om bestellingen uit te voeren. 

  • Klanten kunnen reeds uitkijken naar hun nieuwe favoriete product.
    De aandacht van je publiek trekken is vandaag moeilijker dan ooit, laat staan het creëren van enthousiasme voor een nieuwe productlancering/terugkeer van een favoriet.
    Hierin kan pre-order weer de hype creëren zoals een filmtrailer dat kan doen voor een nieuwe film.
    Een succesvolle pre-order campagne bevat daarom zeker volgende ingrediënten: 

    • Professioneel beeldmateriaal van je product + duidelijke CTA ‘pre-order’.
      Maak gebruik van fabrieksmonsters of professionele fotobewerkingsdiensten om product foto’s te maken voor een product dat nog niet bestaat.
    • Bied pre-order incentives aan:
      Een tijdelijke korting, early bird access of gratis extra’s zijn ideale middelen om pre-orderverkoop te stimuleren en op het zelfde moment enthousiasme op te wekken. 
    • Promoot de pre-orderverkoop via advertenties en sociale media: verspreid je pre-order boodschap op de platformen waar je doelgroepen het actiefst zijn. 

Pre-order instellen

Overtuigd van de voordelen van pre-orders? Hierbij geven we je graag een overzicht van de beste pre-order apps per platform. 

Shopify 

Klaar om pre-orders aan te bieden via je Shopify winkel? Dan raden we je aan een van de volgende pre-order apps in de Shopify App Store aan: 

  1. PreProduct
  2. Pre-Order Manager
  3. Purple Dot

Bovenstaande apps zijn betrouwbare apps die volledig te integreren zijn met Shopify. 

WooCommerce 

Klaar om pre-orders aan te bieden maar heb je een WooCommerce winkel? Dan raden we je aan volgende link te volgen en deze stapjes te doorlopen: WooCommerce Pre-Orders

Zou je graag nog verdere ondersteuning en tips & tricks wensen voor het implementeren van pre-orders in je strategie, aarzel dan niet om ons te contacteren! 

This post is also available in: Engels