Direct Respons is een vorm van marketing die is ontworpen om een onmiddellijke reactie teweeg te brengen door potentiële klanten aan te moedigen een specifieke actie te ondernemen. Dit soort advertenties moeten directe actie genereren bij eventuele prospects, aangezien het doel is om binnen een korte periode directe leads/verkopen te genereren. In tegenstelling tot traditionele marketing, waarbij het de bedoeling is de naamsbekendheid te vergroten en een merkimago op lange termijn op te bouwen, is direct response ontwikkeld om onmiddellijke ROI te tonen. Hierbij kan creativiteit een enorm verschil maken in het resultaat van direct response campagnes. 56% van de verkopen van een merk stijgt wanneer ze hoogwaardige creativiteit gebruiken in hun digitale reclamecampagnes.

De voorbeeld principes voor DR-reclame gelden ook voor mobiele apparaten. Houd de volgende gouden regels voor mobiele best practice: 

  • Houd het kort in duur. Niet vervelen, om snel tot de kern te komen. Kom snel ter zake en houd de intro kort om de kans te verkleinen dat je mensen hun aandacht verliest.
  • Ontwerp voor geluid uit. Zorg ervoor dat mensen niet per se moeten luisteren voor de advertentie te snappen. . 
  • Maak je visuele verhaal herkenbaar zodat het van het scherm springt. 

Als het gaat om DR, zijn er meerdere analyses gemaakt door verschillende bedrijven die hebben geleid tot een aantal best practices voor een succesvolle DR-campagne op mobiele apparaten voor het stimuleren van acties voor de lancering van een nieuw product, het vergroten van de naamsbekendheid, promotie en nog veel meer. 

Verbind statische en dynamische video’s

De combinatie van statische en dynamische formats in één campagne resulteert in meer conversie dan een statisch format alleen. Gemixte format campagnes hebben een positieve impact op DR adverteerders op lagere-funnel metrics. Dit impliceert dat de twee formats elkaar kunnen aanvullen in berichtgeving en/of het aantrekken van verschillende doelgroepen. Dit soort campagnes hebben gemiddeld een 17% hogere conversie lift in vergelijking met statische afbeeldingen alleen. Naast de stijging van de conversie, is er een stijging van 46% in het aantal abonnees.

Source: Facebook

Zit je vast over hoe je beweging kunt toevoegen aan statische afbeeldingen? Hier vindt u enkele manieren om uw beeldmateriaal van het scherm te laten springen:

  • Basic motion – breng 1-2 elementen zoals producten, logo, tekst, etc. in beweging de eerste 3 seconden
  • Merk in beweging – breng de elementen van het merk/logo tot leven in de eerste 3 seconden om u eraan te herinneren wie het merk is. Je kunt beginnen en eindigen met de merkelementen. 
  • Voordeel in beweging – animeer het voordeel/de boodschap in de eerste 3 seconden. Verschillende soorten boodschappen zijn promotie, productvoordeel, een aanbieding, een korting of een testimonial. Het wordt geanimeerd op een manier waarom ze moeten reageren, bijvoorbeeld door te vermelden tot wanneer de promotie duurt. 
  • Demo in beweging – Focus op de demonstratie van een app, website, product of functie. Op deze manier kunnen klanten visualiseren hoe ze van punt A naar punt B kunnen komen. Je kunt laten zien hoe het product wordt gebruikt en de voordelen ervan laten zien. 

Benadruk het merk in het begin

Associeer met het merk tijdens de eerste 3 seconden van de advertentie, dit creëert een positieve correlatie met de conversie lift. Toon uw logo in verschillende soorten formaten, kleuren, enz. Het gaat niet alleen om het overbrengen van uw logo, er zijn verschillende manieren om uw merkassociaties te tonen binnen 3 seconden na de start van een video. 

Dit kan worden gedaan met behulp van:

  • Logo’s en lettertypen 
  • Herkenbare personen
  • Kleuren
  • Producten

Bouw herkenning op door kleuren. Denk aan Spotify, Airbnb of andere merken, als je hun kleurencombinaties ziet zal het je onmiddellijk aan het merk doen denken. Een andere manier om een visuele identiteit te creëren waarmee je je kunt onderscheiden van de concurrentie is door consistent te zijn met je visuals en aandacht te besteden aan: kleuren, de artistieke richting die in je shoots wordt gebruikt omdat deze een groot verschil zullen maken in je algehele campagne-aanpak. 

Vind de juiste balans tussen consistent zijn en wat variatie toevoegen door te innoveren. Blijf trouw aan het logo, de lettertypes en de kleuren van uw merk om vertrouwen op te bouwen bij de verkoper. U kunt variatie vinden in “logo verkenning”. Hieronder vindt u een voorbeeld van het merk “Spruce”. 


Bron: Facebook

Toon het product of de services

Uw identiteit werkt goed, net als uw berichtgeving, maar nu gaan we de diepte in om uw producten en services te laten zien. Er zijn creatieve manieren om uw product of dienst in de higher-funnel te laten zien, zoals: 

  • Toon meerdere producten of varianten
  • Toon een demo of tutorial 
  • of, maak het product het middelpunt door bijvoorbeeld een beroemdheid/influencer het te laten dragen of het te laten zien. 

Zorg dat je opvalt

Mensen naar je advertentie laten kijken en hun aandacht trekken is heel belangrijk. Maak opvallende, duim-stoppende creatives die correleren met lagere-funnel uitkomsten om te winnen van de vele concurrenten binnen uw branche. Gebruik een poll, tekst bijschriften, het aanspreken van de klant emoties of maak gebruik van de details van uw product. Laat bijvoorbeeld bij schoenen de veters, de vorm, de zool, enz. zien om potentiële klanten ervan te overtuigen dat uw product de beste kwaliteit heeft door elk detail te tonen. 

Overtuig en promoot

Er zijn veel creatieve manieren om met je product of dienst te pronken om bovenaan in de belangstelling te komen door die vraag te stellen die niemand stelt, promoties te presenteren en de tekst onder de 280 tekens te houden die worden geassocieerd met een hogere DR lift. 

Je moet begrijpen hoe de ogen van mensen bewegen rond het frame en interactie met de advertentie om een impact te maken met uw advertentie. Ten eerste worden de ogen natuurlijk aangetrokken tot de beelden die in de advertentie worden getoond. Ten tweede lezen ze de tekst om meer te weten te komen over het product. Ten derde gaan de ogen naar het merk om te weten wie de adverteerder is. Tenslotte kijken ze bij de call to action van de advertentie wat ze vervolgens moeten doen om naar de website te gaan. 

Bron: Facebook

Speel meer met formaten

In het begin was het alleen mogelijk om op Facebook te adverteren aan de rechterkant van het scherm. Tegenwoordig zijn er een heleboel nieuwe plaatsingen of soorten advertenties bij gekomen om mee te testen. Probeer verschillende plaatsingen uit zoals Instagram Stories, Facebook feed, marktplaatsen, om te zien welke het beste werkt voor jouw merk en doelgroep. De geschiedenis van DR is veranderd samen met verschillende technologieën van marketing. De formule bleef hetzelfde, alleen de formaten zijn veranderd. Naast de plaatsingen, kun je ook testen met verschillende advertenties zoals: collectie ads, carousel, link of video ads, stories en nog veel meer.

Nu horen we je aankomen: Waar moeten we beginnen? Nou, daar zijn wij voor. Neem contact op met onze Dotters en begin met het testen van verschillende creatives om direct response marketing te pushen! 

Wil je het webinar zelf bekijken: Hier kun je de link vinden.

This post is also available in: Engels