The Dot Academy

De sterktes van Pinterest-marketing voor merken

Wanneer je aan Pinterest denkt, denk je meteen aan de DIY crafts, interieur inspiratie en modetrends die je er kan terugvinden. Mensen zijn op Pinterest voornamelijk op zoek naar ideeën, inspiratie en oplossingen. Daarom kan het een geweldige manier zijn voor merken om hun producten er te promoten, advertenties uit te voeren om de bekendheid te vergroten, de verkoop te stimuleren of conversies te verhogen. Maar wat onderscheidt Pinterest van andere sociale netwerken? En waarom zou jouw bedrijf tijd en moeite investeren in Pinterest-marketing? We zetten in dit artikel enkele van de sterktes en voordelen van Pinterest marketing even op een rijtje. Let’s jump right in! 

Pinterest gebruikers groeien elk jaar 

Uit cijfers blijkt dat Pinterest in België aan populariteit aan het winnen is. In totaal gebruiken in België meer dan 1 miljoen unieke maandelijkse bezoekers Pinterest om zich te laten inspireren of ideeën op te doen voor dagelijkse beslissingen, seizoensgebonden vakanties of levensmomenten. Maar wereldwijd zijn er meer dan 250 miljoen actieve gebruikers. Verder was het ook het snelst groeiende platform in 2019, in die periode is het aantal gebruikers op Pinterest gestegen met 25%. 

Shoppen start op Pinterest

Pinterest is een van de eerste plekken om als consument op zoek te gaan naar nieuwe ideeën en producten. Daarom is het als merk belangrijk om op Pinterest voornamelijk te focussen op het geven van ideeën en suggesties hoe jouw producten een meerwaarde kunnen bieden in het leven van de consument. Verder is de intentie om te kopen op Pinterest hoger in vergelijking met andere sociale media platformen. Namelijk 90% van de wekelijkse gebruikers gebruikt Pinterest om aankoopbeslissingen te maken en 87% van de gebruikers heeft al eens een product aangekocht dankzij Pinterest. Pretty impressive right? 

Demografie

Maar wie is nu die consument die actief is op Pinterest? 80% van de gebruikers zijn vrouwen. Hoewel er bij de nieuwe gebruikers toch een aandeel van 40% mannen zit, dit mannelijk aandeel zien we ook elk jaar groeien. Qua leeftijd zien we dat mensen tussen de 20 en 39 jaar oud het talrijkst aanwezig zijn op Pinterest, deze zijn goed voor 32% van de gebruikers. 

Organische campagnes 

Niet elke pin hoeft geboost te worden ; zelfs organische pins kunnen omzet genereren. Je kunt het vergelijken met SEO op Google: als je pin een goede kop en beschrijving heeft, en de zoekterm van de gebruiker komt er met komt overeen, dan zal je pin in de zoekresultaten verschijnen.

Werk aan je organische strategie: maak borden, voeg een beschrijving en een categorie toe en vul ze met pins. Als je je product presenteert en in de juiste categorie plaatst, zullen mensen het organisch vinden. En als ze leuk vinden wat ze zien, klikken ze waarschijnlijk door en gaan ze naar je website. Zo eenvoudig is het!

Pinterest als visuele zoekmachine 

Pinterest is niet alleen een social network, maar ook een visuele zoekmachine. Dit wil zeggen dat jouw content op elk moment door bijna iedereen die op Pinterest zoekt kan worden ontdekt, waardoor je content veel langer houdbaar is dan op Instagram, Facebook, Twitter en dergelijke. Wat betreft de interessegebieden op Pinterest, zijn de grootste mode, eten, de auto’s, interieur en reizen, dus er zijn meer dan genoeg touchpoints voor een grote verscheidenheid aan gebruikers.

Ideaal voor minder bekende merken

Als een kleiner merk kan je kiezen om te starten met een organische strategie, dit betekent het maken van borden en zien hoe mensen met je content omgaan. Later kan je beginnen met het promoten van je pins. Je kan beslissen om klein te beginnen of om meteen een grotere campagne op te zetten. 

Bijvoorbeeld: je bent een merk dat make-up verkoopt en een productlijn in lipgloss heeft. Een goede strategie kan zijn om inspirerende content te creëren, zoals een paar infographics over de beste kleur lipgloss voor elk type huid en how-to video’s over het creëren van de perfect gekleurde lippen. Je speldt, wacht en analyseert dan hoe mensen met je inhoud omgaan. Later, wanneer je een nieuw product lanceert, kun je er een campagne rond maken, en hierbij met een funnel werken om mensen naar conversies te krijgen. 

Op een discrete manier adverteren

Pinterest is een zeer discrete vorm van reclame. Tegenwoordig zijn sommige mensen terughoudend als het op advertenties aan komt. Op Facebook bijvoorbeeld, is het vrij duidelijk als je naar een gesponsorde advertentie kijkt. Op Pinterest kan je echter op een minder expliciete manier reclame maken voor je producten. Interessant weetje hierbij: 75% van de pinnen op Pinterest komen van merken en 50% van de mensen realiseren zich niet dat ze advertententies aan het bekijken zijn.