We kennen allemaal het begrip artificiële intelligentie (A.I.). Voor sommigen is het nog abstract, terwijl anderen er dagelijks gebruik van maken. Ook wij, als digital marketing agency, omarmen deze technologie voor een betere en efficiëntere werking, maar wat betekent dit concreet?
A.I. binnen digital marketing
Elke nieuwe technologie biedt kansen binnen marketing, en A.I. is hierop geen uitzondering. Door de toenemende verwachtingen van klanten worden efficiëntie en kwaliteit steeds belangrijker. A.I. kan al in veel aspecten van digital marketing worden ingezet. Dit kan gaan van eenvoudige processen zoals hulp bij een brainstorm of het zoeken van inspiratie met ChatGPT, maar deze tools gaan als maar verder en helpen ook al met het maken van complexe beslissingen zoals een competitor analyse het vinden van de juiste zoekwoorden,… Zelfs ons creatieve team profiteert hiervan. A.I. kan bijvoorbeeld objecten uitsnijden of achtergronden verwijderen in seconden, wat vroeger uren kostte. Dit geeft ons team meer tijd voor creatief denken en verbetering van hun werk. Ook hier kan een tool als Midjourney hen helpen.
Ons vorige artikel, “Content is not king,” benadrukt dat goede content meer is dan alleen een mooi beeld. A.I. kan hierbij helpen door data te analyseren en te combineren, zodat jouw content zich onderscheidt van de concurrentie.
A.I. is inzetbaar in zowel de B2C- als B2B-markt. Vooral in de B2B-markt, met zijn complexere beslissings- en koopcycli, biedt A.I. cruciale ondersteuning voor het versnellen van deals.
Op welke domeinen kunnen we A.I. dan concreet inzetten?
Voor marketeers is A.I. waardevol in elke fase van de customer journey of marketingfunnel. In de bewustzijnsfase levert A.I. diepgaande inzichten in consumentengedrag. Het kan persoonlijkheden nauwkeuriger identificeren dan vrienden, enkel op basis van Facebook-likes. Deze informatie stelt ons als digital business consultants in staat om betere strategieën en gepersonaliseerde targeting voor onze klanten te ontwikkelen. Door data-analyse kunnen we vanaf het begin de juiste doelgroep bereiken en optimale klantengroepen opbouwen voor campagnes.
A.I. verbetert niet alleen advertenties, maar ook zoekopdrachten voor consumenten. Dankzij sociale media en zoekmachines zoals Google vinden mensen snel wat ze nodig hebben. Google I/O stond onlangs ook in het teken van A.I. binnen Google search. Google is zich ervan bewust dat SEO zich ook zal moeten aanpassen aan hoe aan de manier waarop AI-overzichten informatie uit de Google Search Index zullen halen. Dit doen ze met behulp van hun nieuwe update genaamd Gemini
A.I. heeft ook zijn waarde bewezen in voorspellende analyses, zoals het voorspellen van klantverloop en marktgroei. Dit stelt bedrijven in staat om datagestuurde beslissingen te nemen voor toekomstige groei en strategische planning. Groei en strategie zijn nu net enkele van de waarden die wij binnen The Dot Society belangrijker vinden dan ooit. Tot slot wil iedereen groeien, en de enige weg hiernaartoe is door het vinden van de juiste strategie.
Hoe betrouwbaar is deze technologie vandaag de dag?
Hoewel A.I. veel voordelen biedt, is het belangrijk om kritisch te blijven. Deze technologie evolueert snel, maar veel processen staan nog in de kinderschoenen. Vergelijk A.I. met een ‘onervaren stagiair’: geschikt voor basistaken en efficiëntieverbetering, maar geavanceerdere taken vereisen zorgvuldige controle en menselijke expertise.
A.I. kan verder ook moeite hebben met ongestructureerde data, wat het verkrijgen van waardevolle inzichten bemoeilijkt. Gegevens van lage kwaliteit kunnen analyses vertekenen, waardoor betrouwbare conclusies lastiger te trekken zijn. Het blijft daarom uiterst belangrijk dat het nog steeds de mens is die A.I. systemen voldoende input moet geven zodat deze systemen beter en beter worden en kunnen blijven leren.
Daarnaast brengt de implementatie van A.I. hoge kosten met zich mee en vereist het specifieke kennis binnen het bedrijf. Gelukkig is het team bij The Dot Society leergierig en bereid om elk een steentje bij te dragen aan de ontwikkeling van een technologisch vooruitstrevend en efficiënt bedrijf.
Wat zal de toekomst met A.I. nog brengen voor agencies zoals ons?
Hier binnen The Dot Society zijn we voortdurend bezig met de integratie van A.I.-technologieën. Door A.I.-technologieën te integreren, kunnen we onze klanten nog effectievere en meer gepersonaliseerde marketingstrategieën bieden. Dit stelt ons in staat om diepgaande inzichten te genereren en een ongeëvenaarde service te leveren, waardoor onze klanten hun doelgroep beter kunnen bereiken en begrijpen.
A.I. zal steeds diepere en nauwkeurigere analyses en inzichten bieden. Toekomstige A.I.-applicaties kunnen voorspellen welke prijs de meeste conversies oplevert, de beste tijd om te posten, en de meest effectieve onderwerpregels. Dit helpt marketeers om trends bij te houden, werk te vereenvoudigen, creativiteit te bevorderen, en nog meer waarde toe te voegen voor klanten.
Daarnaast past A.I. berichten aan op basis van klantprofielen, volgt het realtime klantvoorkeuren met emotionele A.I.-algoritmen, optimaliseert het de waarde en effectiviteit van content, en biedt social media-etnografie nieuwe mogelijkheden om marketingstrategieën af te stemmen op klantvoorkeuren.
Bij The Dot Society streven we ernaar om onze klanten niet alleen te ondersteunen, maar ook te onderwijzen in de mogelijkheden van A.I., zodat zij kunnen profiteren van deze baanbrekende technologieën. Onze inzet voor kennis en innovatie zorgt ervoor dat we steeds voorop blijven lopen in de snel veranderende wereld van digital marketing.
Conclusie
A.I. is een veelbelovende technologie voor marketeers om diepgaande inzichten te verkrijgen, personalisatie te verbeteren,en strategieën te optimaliseren. Early adopters kunnen hier veel voordeel uit halen, hoewel een kritische benadering nodig blijft. Sommige bedrijven aarzelen vanwege de arbeidsintensiviteit en hoge kosten, maar succesverhalen tonen aan dat A.I. bij juiste implementatie kosten kan besparen door verhoogde efficiëntie.
A.I. verbetert besluitvorming en vermindert menselijke fouten, maar uitdagingen zoals ongestructureerde data en de noodzaak van menselijke expertise blijven. Studies tonen aan dat A.I. al voordelen biedt zoals verbeterde personalisatie en geoptimaliseerde berichten. Door A.I. verantwoord en strategisch toe te passen, kunnen marketeers waardevolle inzichten verkrijgen en betekenisvolle interacties met doelgroepen creëren. Het is dus voor vele bedrijven net als voor ons belangrijk om de nodige kennis van A.I. op te doen en deze te implementeren voor in de toekomst niet achter te blijven op de concurrentie.