Heb jij al een TikTok account? Indien je op deze vraag nee dient te antwoorden, raden we je aan om vandaag nog een account op te starten. Als bedrijf zijn de opportuniteiten op dit platform met de dag groter aan het worden en mag je deze kans niet missen! 

Waarom investeren in TikTok? 

TikTok is hot

TikTok is een vrij nieuw platform maar ziet een spectaculaire groeiratio vergeleken met zijn concurrenten Youtube en Instagram met cijfers tot +170% groei jaar op jaar in België. (bron: statista belgium). Vandaag heeft de app gebruikers in meer dan 150 landen en behoort ze naast Whatsapp, Facebook en Instagram tot de club van 3 miljard downloads! Naast de enorme downloads zien we 1 miljard actieve gebruikers per maand, wat duidt op een levendig en dynamisch platform. 

Een andere misvatting die we hier toch even willen rechtzetten is dat TIkTok alleen maar voor jongeren is. In 2021 was er reeds 36% van de totale TikTok gebruikers tussen 35 en 54 jaar oud.  (bron: hubspot: brands on TikTok

Omdat Video king is en dit alleen maar zal toenemen

Het is al een tijdje zo dat je overal het communicatieadvies krijgt om meer video te delen. En dat klopt ook, want op heel wat social media kanalen wordt het inzetten van video’s steeds belangrijker. Video content zal voor 80% het social media landschap beheersen tegen 2024. (bron: social sprout 2022 index). Meer en meer platformen verleggen hun focus naar videocontent en meer specifiek korte video’s van maximaal 20 seconden, die binnen de drie seconden je aandacht trekken.  Wil je niet achterop hinken bij deze blijvende trend? Start met experimenteren op TikTok.

Het lijkt niet zo, maar TikTok is een laagdrempelig platform.

TikTok is dé place to be voor video, maar daarnaast hoef je geen master te zijn in after effects om leuke video’s te posten op TikTok. Het is even zoeken om je comfortabel te voelen bij het maken van je eerste video’s, maar in vergelijking met content voor professionele campagnes, kan je met enige oefening zelf aan de slag.  Je kiest jouw muziek, neemt je video op, pimpt die met een filter of effect en hij is klaar om te posten. Meer nog: TikTok-gebruikers houden net van ongepolijste, rechttoe rechtaan-video’s.

Zie hieronder het type content dat klanten vandaag de dag graag willen zien op hun social media: product highlighten blijft hoofdfocus, maar we zien dat je doelgroep voornamelijk echte klanten & authentieke content willen bekijken. Hier kan TikTok een antwoord op bieden.  

(bron: social sprout 2022 index)

 

Véél data = véél inzicht

Wat maakt TikTok dan apart? Korte ‘ludieke’ filmpjes? Ja, maar hét verschil – en interessant voor business – zit in het algoritme. TikTok is absoluut mobile-first en zet artificiële intelligentie en machine learning in om exact te tonen wat gebruikers willen zien. Zo kun je veel data over je doelpubliek genereren en analyseren, en je output en strategie optimaliseren.

Bij TikTok ligt de focus nadrukkelijk op engagement. Om je For You-page te vullen met aangepaste content die jou boeit, baseert het algoritme zich op je engagement. En voor creators is dat natuurlijk super interessant. Want zo kan je heel erg snel een hoop likes en reacties bijeenkrijgen. Scoort jouw video top? Dan bestaat echt de kans dat je viraal gaat! Want het aantal volgers heeft daar geen link mee.

7 Opportuniteiten voor jou als bedrijf 

  1. Je kan op TikTok een andere kant van je bedrijf tonen. Dit is het uitgelezen platform om  je creativiteit en humor te tonen. Je kan hier persoonlijke en authentieke content delen met je klanten en behind-the-scenes content delen, dat authentiek is en vandaag de dag sterk wordt geapprecieerd door de nieuwe generaties. 
  2. Vroeger was TikTok een fun medium met dansjes en challenges. Vandaag zijn tutorials, video’s met tips & tricks en ‘hacks’ over diverse onderwerpen de stijgers met stip. En dat is een open invitatie om content marketing, adverteren of influencer marketing via TikTok in je communicatieplan op te nemen. 
  3. Volgend hierop heb je meer ruimte om te experimenteren. Waar je op LinkedIn beter niet al te veel testen opzet rond bepaalde type content, is het geoorloofd om op TikTok de grenzen van deze creativiteit te gaan opzoeken en de data te laten spreken over wat je doelpubliek wil zien van jou als bedrijf. 
  4. Al gemerkt dat je instagram feed en je facebook posts steeds minder engagement uitlokken? Bij TikTok kan je de engagement terug heropleven door challenges te lanceren, die weer voor een groei van je audience kunnen zorgen. 
  5. Een andere opportuniteit en uiteindelijk één van de belangrijkste doelstellingen voor je bedrijf is het tonen van je producten, tutorials en demonstraties, die een rechtstreekse link naar je website bevatten en zo een nieuw doelpubliek en verkeer naar je website brengt. Gen Z heeft reeds aangetoond dat ze TikTok als het inspiratieplatform aanschouwen om op zoek te gaan naar de nieuwste trends. 
  6. TikTok is het platform, waarop je content creators op een eenvoudige manier kan aansluiten aan je bedrijf en met behulp van jou producten kan spreken tot hun audience, waardoor je bedrijf in de kijker komt bij een nieuwe doelgroep op een authentieke manier . 
  7. Last but not least, biedt TikTok de opportuniteit aan tot adverteren, waardoor je met je campagnes nog meer je doelstellingen kan bereiken en bezoekers naar je website kan sturen. Hier ligt nog een first mover advantage voor je bedrijf weggelegd, omdat hier (vandaag nog) minder concurrenten aanwezig zijn, die inspelen op advertenties. Organische & paid resultaten gaan hier ook hand in hand, dus TikTok raadt ook aan om te starten met je TikTok activiteit, alvorens betalende campagnes te lanceren. 

En zoals met zoveel zaken in marketing sluiten we af met de boodschap: Test en adapt! Het is belangrijk om als bedrijf te experimenteren. Ga zelf op zoek naar de trends door actieve voorbeelden te volgen en kijk of je bepaalde trends kan toepassen voor jouw bedrijf. 

Nog meer vragen rond TikTok of de opportuniteiten voor je merk? Contacteer The Dot Society. 

Nog niet overtuigd, lees ons vorige artikel: de rise of TikTok

This post is also available in: Engels