Heb jij je eigen bedrijf?
Heb je ook een fysieke winkel?
Is je antwoord ja op beide vragen? Lees dan snel verder en krijg een aantal nuttige tips om het meeste te halen uit je Google My Business profiel!
Wacht, wat?
Google My Business is een gratis tool van Google waarin u alle nuttige details van uw fysieke bedrijf kunt vermelden, zoals locatie, diensten, producten, beoordelingen en meer. Gebruikmaken van deze gratis tool is een geweldige manier om uw zichtbaarheid op het platform te vergroten!
Wat zijn de voordelen voor mijn bedrijf?
Allereerst om ontdekt te worden in Google en Google Maps. We kunnen met zekerheid zeggen dat nog steeds meer dan 90% van alle zoekopdrachten via Google gebeuren, dus als u nieuwe klanten wilt aantrekken: be there or be square! Daarnaast verbetert een Google My Business profiel ook uw lokale SEO. U zult meer kans hebben om te verschijnen wanneer iemand zoekt naar een bedrijf in de buurt in Google Maps, vooral wanneer u uw informatie up-to-date houdt! Als u uw eigen profiel heeft, betekent dit dat u ook de controle bewaart over uw eigen online bedrijfsinformatie. Zorg ervoor dat u uw klanten op de hoogte houdt van belangrijke wijzigingen in uw winkel. En last but not least, het is een geweldige manier om vertrouwen op te bouwen bij potentiële klanten door middel van recensies.
Klinkt goed, hoe begin ik hieraan?
Stap 1: Maak een account aan
Ga naar Google Business Profile Manager en maak uw eigen account aan. Hiervoor hebt u een Google-account nodig.
Stap 2: Voeg uw bedrijf toe
Vul uw bedrijfsnaam in en selecteer de meest geschikte categorie passende bij uw bedrijf.
Stap 3: Voeg uw locatie in
Voeg het adres van uw bedrijf toe en plaats een marker op de kaart.
Stap 4: Vul uw contactgegevens in
Vul uw bedrijfs telefoonnummer en website in, zodat klanten u kunnen bereiken. Het telefoonnummer is niet verplicht, maar wordt sterk aanbevolen.
Stap 5: Verifieer uw bedrijf
Vul uw eigen adres in (niet dat van de winkel) om geverifieerd te worden door Google. Dit adres wordt uiteraard niet aan het publiek getoond. De meeste fysieke winkels zullen dan een verificatiecode ontvangen via een postkaart. Andere bedrijven kunnen zich laten verifiëren via telefoon, sms of e-mail. Zodra u de code heeft ontvangen, vult u deze in en krijgt u een bevestiging van uw verificatie.
Stap 6: Vul je profiel verder aan
Voeg aanvullende informatie toe, zoals openingstijden, beschrijvingen, foto’s en meer.
Ziezo! Hoe kan ik nog verder verbeteren?
Google bepaalt de lokale zoekresultaten op basis van drie factoren:
- Relevantie: is er een match tussen jouw bedrijf en de zoekopdracht?
- Afstand: is jouw locatie in de buurt van de zoeker?
- Prominentie: hoe bekend is jouw bedrijf?
Hier zijn enkele tips om aan alle drie de elementen te werken en ervoor te zorgen dat u uw ranking-score maximaliseert:
- Vul alle elementen van uw profiel aan:
Google zegt dat “bedrijven met volledige en nauwkeurige informatie gemakkelijker te matchen zijn met de juiste zoekopdrachten” en op die manier zal je de relevantie factor van de ranking score verbeteren.
- Verifieer uw locatie:
Zorg ervoor dat u de verificatiestap (stap 5) in de account set-up niet overslaat. Door dit te doen, zal uw locatie beter worden weergegeven in de lokale zoekresultaten. Dit zal dus de afstandsfactor van de ranking score verbeteren.
- Voeg echte foto’s en video’s van uw bedrijf toe:
Zoals u uw merk opbouwt op sociale media, is het belangrijk om dit ook te vertalen in uw Google My Business profiel. Voeg afbeeldingen en video’s toe die het verhaal achter je merk en winkel vertellen. Zorg ervoor dat je zo veel mogelijk verschillende elementen toont: teamleden, werkomgeving, producten, enz.
- Neem belangrijke zoekwoorden op in uw profiel:
Wil je de relevantie factor van de score verbeteren? Zorg er dan voor dat je de juiste zoekwoorden gebruikt in je beschrijving. Weet je niet goed waar te beginnen? Probeer Google Trends, Keyword Planner of vraag het gewoon aan de Dotters ;-)
- Moedig reviews & vragen aan en beantwoord ze:
Een goede review kan de beslissende factor zijn om van een potentiële klant een daadwerkelijke klant te maken. Reviews zullen u ook helpen uw ranking score in Google te verbeteren. Google biedt zelfs een directe link om klanten te vragen uw bedrijf te beoordelen. Hoe? Ga naar het dashboard (home), klik op ‘Reviewformulier delen’ en deel de link van het formulier met uw recente klanten (via e-mailadres). Vergeet niet dat u recensies op uw pagina niet kunt uitschakelen, aangezien dit aantoont dat uw bedrijf legitiem is. Als je een negatieve recensie ontvangt, reageer daar dan gewoon op een professionele manier op, wees eerlijk en verontschuldig je voor het ongemak.
- Houd uw bedrijfsinformatie up-to-date:
Om frustratie of boze klanten te voorkomen, moet u ervoor zorgen dat u uw bedrijfsinformatie altijd up-to-date houdt. Het veranderen van openingstijden tijdens feestdagen is een goed voorbeeld.
- Voeg speciale kenmerken en attributen toe:
Zoals beoordelingen en check-in/out-tijden voor hotels, menu- en maaltijd foto’s voor restaurants, knoppen zoals “bestelling afhalen” of “bestelling bezorgen” voor eetgelegenheden, enz. U kunt tot 10 categorieën voor uw bedrijf kiezen. Ook het toevoegen van attributen zoals “gratis wi-fi”, “rolstoelvriendelijk” en de mogelijke betaalmogelijkheden zijn een geweldige manier om meer informatie aan een klant te geven!
- Voeg je producten toe:
Als je producten verkoopt, zorg er dan voor dat je een up-to-date inventaris toevoegt aan je profiel. Deze kunnen dan zelfs verschijnen in Google Shopping!
Goed gedaan, u hebt nu een volledig geoptimaliseerd profiel op Google My Business en bent helemaal klaar om het verkeer naar uw winkel te stimuleren! Heeft u nog hulp nodig met een aantal van onze best practices? Neem contact met ons op en we helpen u graag verder.