De impact van e-mail marketing automation op je conversie percentage
Bij e-mailmarketing automation gaat het erom om van je e-mails een geautomatiseerd proces te maken, die impact heeft op je conversie. Door e-mails te automatiseren bespaar je tijd om een potentiële klant op te volgen wanneer hij zijn winkelmandje achterlaat, zich inschrijft voor je nieuwsbrief of je kan op een tactisch moment een e-mail uit te sturen naar een specifiek segment, dat “likely to buy” is. Studies hebben aangetoond dat door een combinatie van een tactische segmentatie en het versturen van deze automatische mailings, je e-mail conversie een boost krijgt met +77 procent.
Bij The Dot Society zijn we partner van de marketing automation tool Klaviyo en we hebben de positieve impact van marketing automation op de conversieratio van onze klanten al reallife ondervonden.
Wat zijn geautomatiseerde e-mail flows?
Automatische e-mails – of workflows zijn een reeks e-mails (minimaal 2) die naar je abonnees worden gestuurd wanneer ze een specifieke actie uitvoeren. Ze zijn geprogrammeerd om e-mails te verzenden op basis van eender welke voorwaarde – van iets eenvoudigs als je inschrijven op je lijst tot de upsell van bepaalde artikelen op basis van eerder vertoond klantengedrag. Het implementeren van e-mail workflows om je marketing te automatiseren is té goed om niet te gebruiken. De voordelen zijn vele malen hoger dan de instapkosten:
- E-mail marketing automatisering biedt de hoogste ROI van alle e-mails
- Automatisch verkopen bespaart je tijd
- Segmenteren van je doelpubliek werkt conversieverhogend, door exact in te spelen op de noden van deze klant
- Op basis van klantgedrag en het verzamelen van deze data, kan je verder slim omgaan met deze automatisatie
- Het houdt je publiek warm en loyaal.
Hoe kun je de conversie verhogen met marketing automation?
1. Tactisch segmenteren
Voeg voorwaarden toe aan je segmenten rond interesses van klanten, locaties, kenmerken en meer om je berichtgeving doelgerichter te maken. Om deze inzichten over je klanten te verkrijgen, vraag je hen rechtstreeks via e-mail of formulieren, waarbij je hun antwoorden als profieleigenschappen gebruikt. De antwoorden kunnen je helpen gerichte berichten te maken die direct op die interesses aansluiten.
2. A/B-testen
A/B testen is een belangrijk onderdeel van de Klaviyo toolkit, waarmee je de inhoud, verzend tijdstippen en onderwerpregels kunt ontdekken waar je publiek het beste op reageert. In een A/B-test kan je meerdere variaties van een campagne of flow e-mail maken. In deze variaties kun je verschillende teksten en creatieve uitingen laten zien aan een subset van je publiek om te testen wat de kans op conversie vergroot.
3. Installeer marketing automated flows
Flows zijn een geweldige manier om conversies te verhogen. Als ze eenmaal zorgvuldig zijn gemaakt en ingesteld, sturen ze abonnees automatisch een e-mail wanneer ze in aanmerking komen voor berichtgeving. De belangrijkste flows om mee te beginnen zijn:
- Welkoms serie: We zien hier een ratio van 2% CVR
- Verlaten van de winkelwagen of de gekende abandoned cart flow: 4% CVR
De abandoned cart flows zijn van cruciaal belang voor het verhogen van je conversiepercentage, omdat iemand die echt iets in je winkel wil kopen zijn winkelwagen om verschillende redenen kan verlaten. Door hen een herinneringsbericht te sturen, en zelfs een korting om te kopen, wordt de kans groter dat ze terugkomen om een bestelling te plaatsen. Volgens het Klaviyo E Commerce Industry Benchmark Report for Abandoned Carts, wordt ongeveer 70% van de winkelwagens verlaten. Zonder deze stroom, verlies je een overvloed aan potentiële conversies.
Andere flows die je account prestaties kunnen verbeteren en conversieratio’s kunnen verhogen, zijn onder andere:
- Verjaardag / Birthday flow
- Winback flow
- Refer a friend flow
Zoals gezien in de digitale trends voor dit jaar op de lange termijn, zullen investeringen in marketing automation onvermijdelijk zijn om te investeren in je merkloyaliteit & klantbehoud. Meer vragen? Praat met één van de Dotters, om te zien of marketing automatisering een fit is voor je bedrijf.
This post is also available in: Engels