The Dot Academy

De gloednieuwe functie van Instagram: Instagram Guides

Instagram Reels, Instagram Shops, IGTV en recent is er nog een nieuwe feature te vinden op Instagram.

Instagram heeft een nieuw concept gelanceerd voor het delen van beknopte, doorbladerbare inhoud: Instagram Guides. Maar hoe gaat het nu juist in zijn werk en welk voordeel kan je er als bedrijf uithalen? Let’s jump right in! 

Wat zijn de Instagram Guides? 

De nieuwe feature biedt Instagram gebruikers een eenvoudigere manier om nuttige aanbevelingen en tips te delen en te consumeren in een gemakkelijk te gebruiken formaat.

Eerst had Instagram de functie Guides enkel ingeschakeld voor een beperkt aantal gezondheids- en wellness verdedigers, in een poging om middelen te verschaffen aan mensen die het moeilijk hadden vanwege de COVID-19-pandemie. 

Maar nu werd deze functie recent beschikbaar gemaakt voor alle Instagram gebruikers.

Hoe maak je een Instagram Guide? 

Hoe ga je er nu mee aan de slag? Om je eerste Guide te maken, tik je op het plus-icoontje rechtsboven op jouw profielpagina en selecteer je “gids”.

Vervolgens heb je drie verschillende formaten voor je Guide, die we hieronder voor je hebben opgelijst. Elk verschillend formaat is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van de maker. 

  • Plaatsen:

Dit formaat is ideaal voor het delen van uw op locatie gebaseerde aanbevelingen, van stadsgidsen tot restaurants en cafés.

  • Producten: 

Hier kan je je favoriete producten delen met je fans en volgers. Dit formaat kan alleen gebruikt worden om producten te catalogiseren die beschikbaar zijn in een Instagram Shop. Dit is een handig formaat voor merken of bedrijven die extra context of commentaar willen toevoegen aan hun beschikbare producten op Instagram. Het opent ook nieuwe mogelijkheden voor influencer partnerships, aangezien iedereen (inclusief influencers en merkambassadeurs) deze tool kan gebruiken om een lijst van aanbevolen producten samen te stellen.

  • Berichten: 

Deze kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om een reeks van Instagram-posts te maken (die je reeds gemaakt of opgeslagen hebt) met aangepaste titels en commentaar. Dit is een zeer veelzijdig formaat dat gebruikt kan worden om ideeën te delen, verhalen te vertellen en advies of begeleiding te geven.

Waar vind je een Instagram Guide terug? 

Om toegang te krijgen tot een Guide, ga je naar de profielpagina van een maker en selecteer je het nieuwe pictogram van Guide (zie screenshot).

Instagram Guides kunnen eenvoudig gedeeld worden op Instagram Stories of met andere gebruikers door op het pictogram van het papieren vliegtuig in de rechterbovenhoek van het scherm te klikken:

Voordelen van Instagram Guide voor jou bedrijf? 

Maar welke voordelen kan deze nieuwe feature nu bieden voor jouw bedrijf? Instagram Guides creëren een geheel nieuwe manier om inhoud op Instagram te beheren en te consumeren – wat enorme mogelijkheden biedt voor het vertellen van verhalen en e-commerce op de Instagram app. Zo kan Instagram Guides bijvoorbeeld ook extra mogelijkheden bieden voor influencer marketing. Je kan dan kiezen voor een samenwerking met een influencer die producten van jouw bedrijf opneemt in bijvoorbeeld een gifting guide voor de komende kerstperiode.