Zoals jullie misschien wel weten zijn wij bij The Dot Society echte data freaks. We vinden gewoonweg niets leuker dan het analyseren van de gegevens van onze klanten en er bruikbare conclusies uit te kunnen trekken., die we kunnen vertalen naar concrete acties en next steps. We horen jullie al aankomen –  ik kan niet de hele tijd naar al die verschillende cijfers en KPI’s kijken terwijl ik tegelijkertijd mijn bedrijf run. 

Wel, vandaag it’s your lucky day! We hebben een lijst gemaakt met must track KPI’s voor elke webshop eigenaar. Idealiter zou je deze wekelijks moeten monitoren. 

Inkomsten per kanaal
Natuurlijk investeer je veel tijd in verschillende kanalen, variërend van social media tot google search en andere. Het kan daarom extra nuttig zijn om inzicht te krijgen in welk kanaal je het meeste omzet oplevert, zodat je beter weet op welke kanalen je je moet richten en welke je kan stopzetten of simpelweg optimaliseren. 

Gemiddelde orderwaarde
De gemiddelde orderwaarde is een goede indicator voor wat een klant gemiddeld heeft uitgegeven. Je kan speciale strategieën opzetten om de gemiddelde orderwaarde te verhogen, om zo je algemene webshop prestaties te verbeteren. Het kost je gewoon veel minder om een bestaande klant meer te doen kopen dan een gloednieuwe klant aan te trekken. 

Hoeveelheid verlaten winkelwagentjes
Door het monitoren van deze KPI kan je niet alleen potentiële problemen in the checkout-funnel opsporen. Niets dat de prestaties van je webshop meer beïnvloedt dan een slechte checkout-flow.  Het stelt je ook in staat om een toegewijde online strategie op op te zetten. Zoals je weet zijn de gebruikers die iets aan hun winkelwagen hebben toegevoegd waarschijnlijk veel geïnteresseerden of geneigd om bij jou te kopen dan mensen die louter je website hebben bezocht. Je kan een automatische mailstroom of een speciale campagne opzetten om die gebruikers terug te brengen naar het item dat ze achterlieten in hun winkelwagentje.

Nieuwsbrief inschrijvingen
Startende merken betalen meestal veel  geld om nieuwe klanten op hun website te krijgen, bijvoorbeeld via social media advertenties. Het zou super dom en niet zo kostenefficiënt zijn om te blijven betalen voor die gebruikers om terug te keren naar je website. Een meer kostenefficiënte manier zou zijn om hen te laten inschrijven op uw nieuwsbrief. Op die manier kan je je verhaal met hen delen, een relatie met hen opbouwen en hen terug op je website krijgen zonder een cent extra uit te geven. 

Conversie percentage
Ik denk dat deze KPI misschien wel de meest cruciale is om te monitoren. Aangezien het verhogen van je conversiepercentage met slechts een paar procentpunten een enorme impact zal hebben op de prestaties van je webshop. 

Customer live-time value
Bereken de customer lifetime value door het gemiddelde winst per order te vermenigvuldigen met het gemiddelde aantal transacties van één klant. Het doel zou zijn om eerst de CLV naar boven op te krikken door het inzetten van strategieën die upsell en cross-sell bevorderen. Daarnaast is CLV ook een belangrijke KPI om te meten als het gaat om het bepalen van hoeveel je bereidt bent te besteden om een nieuwe klant aan te werven. Je CLV moet altijd groter zijn dan het bedrag dat je uitgeeft om een nieuwe klant op de webshop te krijgen. 

% terugkerende klanten
Zoals gezegd kost het veel minder om een bestaande klant terug te laten keren dan om een nieuwe te generen. De focus op het behoud van bestaande klanten is een super belangrijke KPI voor toekomstig succes. 

% retours
Vooral in de mode, maar ook in andere branches wil je deze KPI wekelijks opvolgen. Je kunt alle orders in de wereld krijgen als 50% van de orders terugkomt, groei je misschien niet zo sterk als je zou denken. Veel webshops zijn ook bezig met het opzetten van speciale strategieën om dit percentage te verlagen. Bijvoorbeeld door de klant te voorzien van een duidelijke maattabel en een gedetailleerde productbeschrijving. 

Happy monitoring & growing your webshop! 

This post is also available in: Engels