The Dot Academy

Hou rekening met deze zaken wanneer je aan je digitale transformatie begint

Binnen het Dot team blijven we graag constant op de hoogte van de snel evoluerende digitale marketingindustrie. Daarom is het bijwonen van online webinars een belangrijk onderdeel geworden van onze dagelijkse verantwoordelijkheden. De afgelopen maanden hebben we een aantal zeer interessante webinars kunnen bijwonen, van verschillende spelers in de industrie. 

Vandaag willen we graag onze belangrijkste bevindingen delen van een aantal van deze webinars en meer specifiek de webinars die gericht waren op het toenemende belang van digitale marketing en hoe je kunt bij blijven met het voortdurend veranderende landschap.

Digitale transformatie is niet alleen een technologische bedrijfsverandering, maar ook een culturele bedrijfsverandering.

Dit wil zeggen: jouw bedrijf kan alleen veranderen als de mensen binnen jouw bedrijf bereid zijn om te veranderen! Wetende dat het in onze menselijke natuur zit om weerstand te bieden aan plotselinge veranderingen, kan dit een stevige uitdaging zijn.

Hoe pak je dit goed aan?

  1. Leg uit WAAROM een verandering nodig is.
    Tip: Gebruik duidelijke voorbeelden en cijfers om je punt te maken.
  2. Leg uit WAT er in de nabije toekomst zal veranderen.
  3. Leg uit HOE je de verandering gaat aanpakken: betrek iedereen bij je plan!
  4. Leg het DOEL van je verandering uit: wat gaan we op korte en lange termijn bereiken? De mensen van jouw bedrijf moeten de voordelen van de verandering voelen en zien. Op die manier kun je de motivatie hoog houden!

“Digitaal gaan” is een manier om je high-level bedrijfsdoelstelling(en) te bereiken, het is niet het doel zelf.

We zien het te vaak, bedrijven die plotseling “digitaal gaan” alleen maar omdat andere bedrijven het doen en daarom denken dat ze moeten volgen.

Dit is duidelijk not the way to go. Waarom niet? Omdat elk bedrijf anders is en dus ook elke klant en elke “customer journey” verschilt.

Als je bezig bent met het heruitvinden van jouw bedrijf en business model, begin dan met je high-level doelen: Waarom hebben we dit bedrijf in de eerste plaats opgericht? Wat willen we ermee bereiken? Waar willen we naartoe in de komende jaren?

Als je een duidelijk beeld hebt van deze bedrijfsdoelstellingen, kun je ze beginnen vertalen naar een op maat gemaakt digitaal marketingplan, in plaats van zomaar geld uit te geven zonder een achterliggende strategie!

En dit is precies waar wij ons mee bezig houden bij The Dot Society:

  1. We maken kennis met jouw bedrijf en jouw bedrijfsnoden
  2. We analyseren de huidige data en prestaties
  3. We creëren een op maat gemaakt digitale marketing strategie waarbij we focussen op de juiste kanalen voor jouw bedrijf

Wil je meer weten over onze manier van werken en de diensten die we aanbieden? 

Check it out!

Onze maatschappij is geëvolueerd van een “gaan winkelen” naar een “altijd aan het winkelen” mentaliteit.

En ja, we pleiten allemaal schuldig, toch? Waar we 15 jaar geleden twee keer per jaar gingen shoppen en alles kochten wat we de komende maanden nodig zouden hebben, shoppen we vandaag bijna dagelijks, gewoon omdat het kan!

Daarom moet jij – als bedrijf – niet alleen de hele tijd aanwezig zijn, maar ook de juiste marketing tools en -strategieën gebruiken om je klanten op het juiste moment op de juiste plaats te bereiken. Onze belangrijkste boodschap: Zorg ervoor dat je altijd aanwezig bent wanneer iemand naar jou op zoek is!

De complexiteit van marketing is de laatste 30 jaar drastisch toegenomen. De spelregels zijn min of meer hetzelfde gebleven, maar de complexiteit en de omvang zijn toegenomen.

  • Het aantal kanalen is toegenomen en blijft nog steeds toenemen.
    Bedenkt welk kanaal het belangrijkst is voor jou bedrijf en jouw doelgroep en start daar. Het heeft geen zin om overal aanwezig te zijn, hier massa’s voor te betalen en er niets relevant uit te halen.
  • Het aantal dagelijkse “touchpoints” is exponentieel toegenomen. Van het zien van 4 à 5 advertenties per dag (in de krant of op een reclamebord) naar het zien van 400 tot 10.000 advertenties op één dag.
    Houdt dit in gedachten wanneer je wilt beginnen met je advertenties: je klanten worden dagelijks overspoeld met reclame! Als je hun aandacht echt wil trekken, zorg dan dat je opvalt.
  • We besteden meer en meer tijd op onze mobiele apparaten. Gemiddeld besteden we 2,5u per dag aan sociale media via onze gsm.
    Dit wetende is het des te belangrijker om een mobile-friendly website te hebben én ook mobile-friendly creatives. Lees er hier meer over.
  • De privacy van onze klanten is een belangrijk onderwerp van discussie geworden.
    We gaan dieper in op dit hot topic in één van onze nieuwe artikelen binnenkort, dus stay tuned!

Er zijn 6 pijlers om het snel evoluerende marketinglandschap bij te houden.

  1. Vertrek altijd vanuit je high-level bedrijfsdoelstellingen (en onthoud dat “digitaal zijn” op zich geen doel is)
  2. Verzamel voortdurend nieuwe data en wees daar zeer transparant over. En nog belangrijker, doe iets met je data! Analyseer ze en leer ervan, continu.
  3. Analyseer de “customer journey” van jouw klant. Speel hierop in door de juiste mix van kanalen en tijdstippen te kiezen om zo in contact te komen met je klanten.
    Wil je weten hoe wij dit aanpakken? Lees er meer over in volgend artikel.
  4. Wees zo persoonlijk mogelijk en gebruik steeds dezelfde “tone of voice” voor zowel je off- als online marketing.
  5. Focus op negatieve klantervaringen in plaats van op de positieve.
    Denk niet: “Wat gaat er goed en hoe kunnen we het nog beter doen?”
    Denk wel: “Wat gaat er fout en hoe kunnen we dit oplossen?
    Hier zijn wat tips voor als je worstelt met negatieve reviews.
  6. Denk “out-of-the-box”, wees creatief, maar leer ook van anderen.
    Om relevant te blijven moet je uniek zijn. Kopieer niet zomaar alles van je concurrenten, wat dat zal niet werken. Denk, test en leer!

Ben je op zoek naar een partner die je kan begeleiden bij jouw digitale transformatie?
We kijken er naar uit om jou en je bedrijf te leren kennen!
Neem contact met ons op voor meer informatie.