Personalisatie is de afgelopen jaren een belangrijk aspect geworden binnen marketing. Bijna driekwart van de online consumenten raakt gefrustreerd door websites met inhoud die niets met hun werkelijke interesses te maken heeft (Hubspot). Door het identificeren van unieke klantkenmerken, heb je de kans om promotionele boodschappen op maat van de klant te maken en zo je marketingberichten te personaliseren. In plaats van één boodschap naar de grote massa te duwen, is het nu mogelijk om je klanten meer op individueel niveau te bereiken. Hierbij geven we je graag enkele tips over hoe je je klanten een betere, meer gepersonaliseerde marketing ervaring kan bieden zonder dat ze het gevoel hebben dat hun privacy wordt geschonden.
Verzamel zo veel mogelijk data
Personaliseren binnen marketing begint bij het verzamelen van data. Maar hoe kom je dan het beste aan deze gegevens? Start met het ontwikkelen van een lijst met attributen die je graag zou willen verzamelen. Het is ook belangrijk dat je de consument niet overweldigd met duizenden vragen voor het verzamelen van je data. Daarnaast kan je ook je klanten in staat stellen om hun eigen gegevens te onderhouden, waardoor ze zelf in de hand hebben welke informatie jij van hen verkrijgt. Verder kan je ook volgende bruikbare databronnen gaan raadplegen: webstatistieken (bv Google Analytics), mobile app-analytics, sociale media statistieken…
Segmenteer je e-mail database en personaliseer berichtgeving
Wil je een betere respons voor jouw e-mailcampagnes genereren? Segmenteer dan je e-maillijst! Je kan dit op verschillende manieren doen. De eenvoudigste manier is segmenteren op basis van marketing persona. Als je bijvoorbeeld drie afzonderlijke marketing persona’s hebt geïdentificeerd die jouw ideale klanten vormen, segmenteer dan jouw lijst in drie verschillende onderdelen.
Gebruik de werkelijke namen van je klanten in e-mailberichten
“Beste klant” en “Geachte,” zijn beide onaanvaardbare groeten voor jouw e-mailcommunicatie. De naam van een prospect of een lead is een van de gemakkelijkste stukken van de lead intelligence om te verzamelen. Als ze een contactformulier hebben ingevuld op je website bijvoorbeeld, heb je op zijn minst hun naam en e-mailadres, toch?
Stuur je e-mailberichten vanuit een persoon, niet vanuit een bedrijf
Dit is waarschijnlijk de eenvoudigste manier om een meer persoonlijke ervaring te creëren voor je e-mailontvangers. In plaats van als afzender de naam van je bedrijf te gebruiken, maak je er de naam van een levend, ademend lid van jouw marketingteam van. Overweeg bovendien om een foto en e-mailhandtekening toe te voegen aan de e-mail om te laten zien dat een echt persoon de tijd en moeite heeft genomen om het bericht op te stellen.
Creëer aangepaste landingspagina’s gericht op verschillende marketing persona’s
Als je niet over de capaciteit beschikt om inhoud te creëren die gericht is op elk van de persona’s van jouw bedrijf, moet je op zijn minst gerichte landingspagina’s maken voor jouw verschillende aanbiedingen. Pas de taal en de berichtgeving in jouw landingspagina’s aan de specifieke behoeften van dat specifieke segment aan en doe dit voor elk segment.
Reageer op prospects en klanten via sociale media
Consumenten gaan steeds vaker naar social media sites zoals Facebook, Instagram, LinkedIn … om onderzoek te doen om hun aankoopbeslissingen te onderbouwen. Zorg er dus voor dat een echt persoon vragen en opmerkingen in sociale media volgt en beantwoordt en bereid is om de beste en meest geschikte inhoud te bieden voor de specifieke behoeften van je volgers en fans.