The Dot Academy

Contra Black Friday bewegingen

Als je denkt aan November, op vlak van online shopping, denk je waarschijnlijk meteen aan de grote Black Friday aanbiedingen op het einde van de maand. We hebben ons allemaal al eens schuldig gemaakt aan het grijpen van deze kans om iets te kopen aan absurde kortingen. Wie zou dat niet doen, toch?

Jaar op jaar groeit de Black Friday gekte, ook in ons land, maar toch zien we steeds meer tegenbewegingen opkomen. Meer en meer mensen en bedrijven stellen zich vragen bij de effecten van deze eendaagse (nou ja, het is de laatste tijd eerder al een week) koopwoede op de economie en vooral op onze planeet.

Green is the new black

Grote Black Friday deals gaan meestal hand in hand met gratis verzending, meer verpakkingsmateriaal en meer afval van producten die op steeds groeiende stortplaatsen terechtkomen. Deze aanbiedingen hebben een enorme impact op het milieu.

Nu mensen meer nadenken over de effecten van hun gedrag op hun directe omgeving en het groeiende bewustzijn van de klimaatverandering, groeit de anti-consumentenbeweging snel. Ze willen mensen aanmoedigen om lokaal te kopen, alleen te kopen wat je écht nodig hebt en je geld uit te geven aan impactvolle organisaties in plaats van materialistische dingen. Als je geen plannen hebt voor deze specifieke vrijdag, kun je misschien eens overwegen om een goed doel te financieren of tijd door te brengen met je familie en vrienden. Het is goed voor jezelf, goed voor je portemonnee én goed voor de planeet.

Bellerose, het Belgische modemerk, heeft hier in 2018 al het goede voorbeeld gegeven door geen groene maar een “Blue Friday” in het leven te roepen. 20% van de opbrengst van die dag werd gedoneerd aan “The Ocean Cleanup”. Elk jaar opnieuw zoeken ze een ander goed, milieugericht doel om te steunen. 

Small Business Saturday

In 2010 creëerde American Express de Small Business Saturday. Een dag waarop mensen – op de zaterdag na Thanksgiving – worden aangemoedigd om hun “holiday shopping” bij kleine bedrijven te doen. Al meer dan een decennium lang groeit deze beweging nog steeds en komen meer en meer organisaties samen om de voordelen van het ondersteunen van lokale bedrijven te promoten. Elke keer als je “lokaal winkelt”, maak je een verschil. 

In tijden als deze, met de financiële gevolgen van de COVID19 pandemie, beginnen mensen te beseffen dat het ondersteunen van hun lokale economie nu belangrijker is dan ooit tevoren. Als jij een klein bedrijf bent, denk dan aan de volgende tips om uw bedrijf een boost te geven op deze specifieke zaterdag:

  • Biedt een exclusieve korting aan voor klanten die zich die zaterdag inschrijven op je nieuwsbrief. Het is geweten dat loyaliteitsprogramma’s de betrokkenheid van nieuwe én bestaande klanten vergroten.
  • Maak contact met lokale bloggers en influencers om je blootstelling te vergroten naar mensen die daadwerkelijk potentiële klanten zouden kunnen zijn.
  • Personaliseer je pakketjes door een kleine “thank you-note” toe te voegen of zelfs een klein cadeautje mee te geven. Mensen zullen zich meer gewaardeerd voelen en als gevolg hiervan zal de kans dat ze terugkerende klanten worden toenemen.
  • Bundel je krachten met andere lokale winkels. Hoe groter je stembereik, hoe meer impact je kan hebben op mensen.

Buy Nothing Friday

Last but not least, een andere beweging, in het leven geroepen door kunstenaar Ted Dave in Canada en sterk gegroeid in de afgelopen jaren, is eveneens een reactie op de Black Friday “madness”. De mensen achter Buy Nothing Friday (aka Blackout Friday) moedigen anderen aan om de chaos te vervangen door een dag waarop je absoluut niets koopt.

Geniet in plaats daarvan van tijd met je familie en vrienden of ga een wandeling maken in je buurt om onze prachtige natuur te vieren. Wat u ook doet op deze dag, het gaat erom de aandacht te vestigen op het probleem van overconsumptie in onze maatschappij.

Je herkent de deelnemers aan het delen van een volledig zwarte post op hun social media.

Tot slot, wat je eind November ook doet, kies iets wat voor jou en jouw bedrijf goed voelt. 

Volg de meerderheid niet, doe gewoon waar je je prettig bij voelt. Als je geen idee hebt waar je moet beginnen of je wilt wat meer informatie over hoe je je eigen initiatief kunt opzetten – wat je ook kiest – voel je vrij om de Dotters aan te spreken hierover. Happy to help!