Eerst en vooral: een gezond en gelukkig nieuwjaar! Dat al jullie (digitale) wensen mogen uitkomen en we jullie kunnen blijven begeleiden in die digitale groei. Een nieuw jaar en dat betekent dus ook nieuwe opportuniteiten om op in te springen en zo te blijven bouwen aan die gewenste digitale groei in 2024. We lichten alvast vijf interessante, digitale trends uit die dit jaar des te belangrijker zullen worden.

Lees dus zeker verder om vol nieuwe moed aan de slag te gaan!

Dominantie van video content

Wat in 2023 steeds belangrijker werd, zal in 2024 de echte sleutel tot succes zijn. De belangrijkheid van video content kan niet meer ontkend of genegeerd worden, want dit zal enkel leiden tot een daling in merk-visibiliteit en dus ook tot een negatieve groei.

Volgens de cijfers van Statista (E-commerce in België – Statistieken en feiten) zien we 10 keer meer engagement via video dan via statische posts op sociale media. Zij voorspellen daaropvolgend dat 80% van alle content op sociale media tegen eind 2024 video zal zijn.

Korte, dynamische video’s (aka “short video’s”) onder 1 minuut worden dus cruciaal op alle kanalen. Dit zien we niet alleen op Instagram en TikTok, maar ook wordt dit steeds meer geïntroduceerd op platformen zoals Pinterest (de “idea pins”) en op Youtube (de “shorties”).

Als je dus nog nooit met video content aan de slag bent gegaan, is het nu absoluut het moment om hier zeker mee te gaan experimenteren. Hierbij is het vooral belangrijk om in te spelen op huidige trends, maar wel een zekere eigenheid en merkpersoonlijkheid te vinden. Kijk zeker ook eens naar een aantal directe concurrenten hoe zij dit aanpakken en of je hier iets uit kunt leren.

Exponentiële groei van TikTok

Als je tot nu toe nog nooit tijd hebt doorgebracht op TikTok, wordt het hoog tijd om deze app te downloaden. Opgepast: het is zeer verslavend! ;-)

Het afgelopen jaar is het aantal gebruikers van de app in België met 170% toegenomen! In vergelijking met Instagram, waar de jaar-op-jaar groei slechts 6% was, is dit een waanzinnig cijfer. Daarbovenop zien we de leeftijd van actieve gebruikers steeds toenemen. Momenteel ligt de gemiddelde leeftijd op 18-35 jaar.
Waarom is het als bedrijf zo interessant om op dit kanaal aanwezig te zijn?

  • 52% van de gebruikers zegt dat ze nieuwe merken vinden op TikTok: ideaal dus om je merkbekendheid om te bouwen.
  • 48% van de gebruikers koopt ook effectief iets aan binnen de drie maanden: TikTok kan dus een belangrijke eerste touchpoint zijn in de customer journey!
  • Gebruikers spenderen gemiddeld 80 minuten per dag op TikTok: het is dus echt dé plek om in contact te komen met je doelgroep.
  • Iedereen kan viraal gaan omwille van het gunstige algoritme: ga dus zeker aan de slag met leuke trends en wie weet ga jij plots viraal met je volgende TikTok.

Laat je inspireren door de TikTok journey van gofluo, één van onze klanten, die samen met ons een mooie weg heeft afgelegd op het platform!

Sociale media als search engine

Tot op heden zag men dat gebruikers van sociale media vooral aanwezig waren op deze platformen om te connecteren met vrienden en geëntertaind te worden. Sinds kort zien we nu ook een shift, voornamelijk bij de nieuwe generatie, van Google naar TikTok. 74% van de Gen Z gebruikt TikTok als zoekmachine en 51% van de Gen Z vrouwen zouden TikTok als zoekmachine prefereren boven Google (Bron: Search Engine). Maar waarom juist?

  • Ze krijgen een beter beeld van iets in de vorm van een videofragment versus tekstuele informatie.
  • TikTok zorgt voor antwoorden waar het doelpubliek zich aan kan relateren.
  • Men krijgt gepersonaliseerde antwoorden van “echte” mensen op het platform.

Content creators worden nog belangrijker

Nog nooit gehoord van een content creator? Kort samengevat is dit elke persoon die schrijft, edit of zelf content creëert op sociale media. Vaak is deze content bedoeld om te entertainen of te informeren. Anno 2024 bestaan er best veel platformen én vereisen deze platformen elk een eigen, typische aanpak. Het kan dus zeer overweldigend zijn voor een bedrijf om hier zelf mee aan de slag te gaan. Vaak is er een gebrek aan in-house expertise en tijd. Zeker wanneer het gaat over video content. Het kan dus interessant zijn om samenwerkingen aan te gaan met leuke content creators. De bedoeling van deze samenwerking is dat zij jouw producten of diensten gaan promoten op hun eigen manier.

Hoe ga je op zoek naar de ideale match?

  • Kijk of de creator expertise heeft met jouw product: wanneer je bijvoorbeeld schoonheidsproducten verkoopt, ga dan op zoek naar een influencer die voornamelijk beauty content creëert. 
  • Kijk of de creator authentiek is: Zou hij/zij producten van jouw merk kopen? Voelt zijn/haar content juist aan, in lijn met de look & feel van jouw merk?
  • Kijk of de creator content aflevert van hoge kwaliteit, trends volgt, … kortom: helemaal mee is met de ins en outs van video creatie.
  • Kijk naar de demografische gegevens van de creator: is dit een match met jouw doelgroep?

Sociale media als customer service

Meer en meer geven jonge mensen aan om liever via sociale media in contact te komen met een merk wanneer ze hier nood aan hebben. Maar liefst 64% van de consumenten, en vooral de nieuwe generatie, willen eerder een bericht sturen dan bellen. Volgens Statista (E-commerce in België – Statistieken en feiten) zouden tegen eind 2025 60% van alle aanvragen en klachten via social media lopen. Het is dan ook belangrijk dat je hier als bedrijf op voorbereid bent om de noden van deze nieuwe generatie op te vangen.

Maak het jezelf niet te moeilijk en zorg voor een oplossing waar alle vragen/klachten vanuit alle social media kanalen op één gecentraliseerde plaats samenkomen. Tools zoals Hootsuite, Social Sprout en Coosto zijn voorbeelden hiervan. Leg een aantal platformen naast elkaar zodat je de voor-en nadelen op een rijtje kan zetten en kies voor de tool die het best match met jouw verwachtingen en bedrijfsdoelstellingen.

Dit zijn slechts enkele trends voor 2024, maar uiteraard beweegt er nog veel meer dan dit in het digitale landschap. Zo zal ook het gebruik van Artificiële Intelligentie (AI) steeds belangrijker worden voor jouw online groei. Hier duiken graag binnenkort nog wat dieper op in, in een volgend artikel. Hou dus zeker onze website en sociale media in de gaten! 

Hopelijk kunnen deze trends jullie inspireren om er terug in te vliegen!

Heb je vragen of ben je op zoek naar persoonlijke begeleiding voor jouw online groei? Aarzel niet om contact op te nemen met de Dotters!