De mogelijkheden van de fashion industry binnen de wereld van de metaverse: is dit nog een ‘ver-van-mijn-bed-show’ of eerder een opportuniteit die om de hoek loert?
Dat is een vraag die we steeds vaker te horen krijgen, en die ook bij ons blijft spelen. Om hier een concreet antwoord op te bieden, nemen we je graag mee in de wereld van de metaverse: wat is het, hoe gaat de consument ermee om en moet je als merk vandaag al anticiperen op deze trend?
Om te beginnen verwijst de ietwat vage term ‘metaverse’ naar een interactieve, creatieve digitale omgeving waarin mensen leven, werken, spelen en consumeren zoals ze ook in hun dagelijkse leven doen. No joke, maar je zou het zelfs kunnen vergelijken met een soort Sims-wereld, maar dan uitgebreider dan het spel dat je speelde een 20-jaar geleden. Gerelateerd met de alsmaar groeiende gaming-industrie, zien we dat klanten steeds meer tijd doorbrengen in deze digitale wereld. Het is een manier om je in een tweede leven als mens uit te drukken.
Vandaag de dag wordt de waarde die gecreëerd kan worden door in deze wereld aanwezig te zijn met bijvoorbeeld een virtueel product, nog steeds onderschat. Het is een nieuw contactpunt met je klant. Sommige merken testen reeds met de metaverse, zoals Ralph Lauren. Door samen te werken met een Zuid-Koreaanse sociale netwerk-app hebben zij een modecollectie gecreëerd die gedragen kan worden door avatars. Voor sommige klanten is deze digitale wereld een extra verlengstuk van hun eigen persoonlijkheid. De echte Ralph Lauren fans onder ons, willen dan natuurlijk ook dat hun avatar diezelfde exclusieve look en feel heeft, die zij dagelijks uitstralen.
Een andere belangrijke term die we steeds vaker horen is de NFT of nonfungible token. Hier gaan we nog een stapje verder, want NFT’s zijn een unieke crypto asset, die slechts één persoon kan bezitten via de blockchain technologie. Hierdoor zien we dat er aanzienlijke bedragen worden betaald voor een NFT zoals bv. Homer & Bart Simpson die voor enkele miljoenen dollars werden verkocht. Je leest het goed, soms te zot voor woorden, maar toch is dit een digitale business die vlotjes draait.
Wat is onze conclusie & hoe kan je je voorbereiden op de Metaverse?
De metaverse is zeker een zeer interessante industrie die we de komende jaren op de voet moeten volgen. Maar, moet je als modemerk nu al beginnen investeren? Het nodige kapitaal en de technologie is zeker niet voor alle modemerken toegankelijk. De high fashion brands spelen al in op deze populaire trend, die volgens de voorspellingen de komende vijf tot tien jaar inkomsten zal genereren. Daarom adviseren wij: volg de ontwikkelingen in deze markt, leer van de fouten & resultaten van de first movers, en maak je klaar om als eerste op de kar te bespringen van de metaverse te springen zodra deze de mogelijkheden opent voor de niet high-fashion merken op de markt.