Een goodiebag en vele leermomenten later

Aangezien de digitale wereld voortdurend verandert, is het voor ons Dotters belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Om dat te doen, hebben we ons geliefde kantoor in Antwerpen verlaten en zijn we op dagtocht naar Utrecht vertrokken om de Webwinkel Vakdagen te bezoeken.

Voor degenen die niet bekend zijn met deze vakbeurs; elk jaar komen ontwikkelaars samen om hun inzichten en ‘ways of working’ te bespreken en te promoten. Denk aan verschillende distributeurs zoals PostNL en Bpost, of betalingsdiensten zoals Klarna en marketing automation platforms als Klaviyo. De mogelijkheid om zowel met verschillende ontwikkelaars in contact te komen als interessante lezingen te volgen, was een geweldige manier om onze kennis en vaardigheden te verbreden. En aangezien we binnen The Dot Society graag delen, zijn hier enkele van onze meest interessante bevindingen om zeker in de gaten te houden.

Chat GTP krijgt een kleine zus, gericht op uw klantbeleving

Laten we beginnen met een AI Conversion Assistant. We horen je denken; nog meer Artificial Intelligence? Oh ja! Stel je een Chat GTP-service voor die jouw klantencyclusstrategie kan analyseren en optimaliseren. Laten we je voorstellen aan een technologie die je verschillende tools biedt om je inhoud in een mum van tijd te optimaliseren, door een oplossing te bieden voor alle mogelijke scenario’s binnen je levenscyclusstrategie. Dit resulteert in een verhoogde productiviteit met creatieve, innovatieve oplossingen. Door dynamische inhoud te produceren die zich aanpast aan elk doelpubliek, nemen zowel conversies als productiviteit toe.

Ik ben overtuigd, maar hoe werkt het precies?

Om het iets makkelijker te begrijpen, zullen we de werkwijze uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Potentiële klanten die zich in de beginfase bevinden van het leren kennen van jouw merk, bevinden zich in een andere fase dan mensen die al bekend zijn met jouw merk. Daarom benaderen we beide doelgroepen op een andere manier. De AI Conversion Assistant weet dit en zal verschillende strategieën implementeren om ervoor te zorgen dat jouw klant de juiste en dynamische content ontvangt, afhankelijk van hun positie in de funnel. Dit omvat de juiste tekst, afbeeldingen, manier van (aan)spreken en nog veel meer. Ze achterhalen waar de winst zit en welke doelgroepen het meest waarschijnlijk een conversie zullen maken.

Uiteindelijk willen we allemaal dat onze klanten enige vorm van actie ondernemen. Of het nu gaat om klikken, betrokkenheid tonen, delen of aankopen, we besteden niet al deze inspanning en middelen zonder reden. Idealiter streven we ernaar om kosten te minimaliseren en de voordelen te maximaliseren. Dit leidt ons naar de volgende vraag:

Hoe maximaliseer je jouw ROI en e-commerce investeringen?

Focus op deze twee belangrijke componenten en de rest volgt vanzelf.

Laat ze blijven – wanneer een potentiële klant jouw website bezoekt, is het laatste wat je wilt dat ze wegklikken omdat jouw pagina te traag is, te veel irrelevante inhoud bevat en niet geoptimaliseerd is voor gebruik op mobiele apparaten. Hoewel ze minder belangrijk lijken voor het genereren van verkopen, zijn ze wel van groot belang om ervoor te zorgen dat jouw klanten op jouw pagina blijven en niet snel naar een andere website vertrekken. Het zijn deze kleine aanpassingen die een significante impact kunnen hebben op jouw bedrijf. Andere optimalisaties voor jouw website zijn onder andere het gebruik van:

✓ goede zoekwoorden

✓ betere backlinks

✓ nuttige afbeeldingen

✓ toevoegen van video’s

✓ een up-to-date website

PS, je kunt hier onze toolkit downloaden om jouw website te optimaliseren.

Laat ze terugkomen – één woord: retentie! Wereldwijd is dit een van de grootste focuspunten voor alle bedrijven. In onzekere tijden moet je kunnen vertrouwen op jouw klanten; daarom investeert jouw bedrijf beter in het zorgen dat die klanten loyaal zijn en blijven. Dit kan worden gedaan door hun premium diensten of een andere vorm van hulp aan te bieden die niet vanzelfsprekend is. Denk aan vroegtijdige toegang, ledenkorting, gratis verzending en nog veel meer. Meestal worden deze aangeboden met behulp van een e-mailplatform. Door de interesses en gedrag van klanten te behouden, kun je jouw bedrijf tijd en geld besparen en tegelijkertijd de terugkerende winst veiligstellen. Laten we dieper ingaan op deze strategie.

Implementatie van retentie strategie

Retentie kan gemakkelijk verwaarloosd worden, omdat het misschien niet zo spannend is als het constant aantrekken van nieuwe klanten. Deze strategie is echter zeer waardevol tijdens onzekere economische tijden, waar retentie de enige manier is om je bedrijf bestendig te maken tegen recessie. De strategie richt zich er simpelweg op ervoor te zorgen dat jouw klanten blijven kopen of zich betrokken voelen bij jouw bedrijf. De belangrijkste focus ligt niet op het verwerven van nieuwe klanten, maar op het opbouwen van langdurige loyale relaties. 

Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan, omdat loyaliteit niet van de ene op de andere dag kan worden ontwikkeld. Het vergt aanzienlijke inspanningen en een aanzienlijke hoeveelheid tijd. Prioriteer daarom als een proactief bedrijf dat klanttevredenheid prioriteert. 

Dit betekent echter niet dat je klantenwerving moet negeren. Vergeet niet om ook voortdurend op zoek te gaan naar nieuwe doelgroepen. De sleutel tot succes is om het evenwicht te behouden en niet te vergeten om te investeren in de klanten die je al hebt. 

Maar, hoe pas je deze strategie nu precies toe?

We horen je al denken: “Oké, klinkt goed, maar hoe moet mijn organisatie retentie gaan implementeren?”

Allereerst richt klantretentie zich op het behouden van klanten door sterke relaties met hen op te bouwen, gepersonaliseerde ervaringen aan te bieden en uitzonderlijke klantenservice te bieden. Merk op dat een klant een bepaald niveau van aankopen moet behalen voordat ze kunnen worden opgenomen in de kring van sterke relaties. Om deze afleiding te maken, vertrouwen we op onze gegevens. Dit kan het volgen van klantgedrag en aankoopgeschiedenis omvatten om patronen en trends te identificeren. Het idee achter dit beleid is om trouwe klanten te belonen die op de lange termijn waarschijnlijker bij jou opnieuw komen wanneer ze aan een volgende aankoop denken. 

Om het heel eenvoudig te stellen, laten we naar deze twee voorbeelden kijken.

Stel dat je een koffiezaak runt en je merkt dat een klant elke ochtend langskomt voor zijn ochtenddrankje. Je zou kunnen zeggen dat deze persoon een loyale klant is. Je kunt hun loyaliteit belonen door hen af en toe een gratis drankje aan te bieden of zelfs alleen maar hun naam te onthouden en te vragen hoe hun dag gaat. Kleine gebaren zoals deze kunnen een lange weg gaan bij het opbouwen van een sterke relatie.

Een ander voorbeeld dat meer aansluit bij onze eigen klanten is het volgende: 

Stel dat je een online kledingwinkel hebt en een klant doet een aankoop.In plaats van alleen een generieke “bedankt”-mail te sturen, kun je het bericht personaliseren met hun naam en aanbevelingen doen voor enkele items die vergelijkbaar zijn met wat ze hebben gekocht. Je kunt ze ook een korting aanbieden voor hun volgende aankoop als een andere manier om ‘dank je wel’ te zeggen.

In feite draait het uiteindelijk allemaal om je gegevens op de juiste en effectieve manier te gebruiken. Dit biedt je de mogelijkheid om je loyale klanten te identificeren en hen te laten zien dat je als merk in je relatie met hen geïnvesteerd bent.

Kort gezegd: het meten en analyseren van jouw data is en blijft essentieel!

In feite draait het uiteindelijk allemaal om je gegevens op de juiste en effectieve manier te gebruiken. Dit biedt je de mogelijkheid om je loyale klanten te identificeren en hen te laten zien dat je als merk in je relatie met hen geïnvesteerd bent.

Kort gezegd: het meten en analyseren van je gegevens is essentieel!

Wat nu?

Om het nog eens even samen te vatten,  willen we benadrukken dat het potentieel van de digitale wereld eindeloos is en dat er talloze mogelijkheden zijn voor toekomstige ontwikkelingen. Bij de Dot Society zijn we enthousiast om deze lessen binnenkort toe te passen en ze te delen met onze klanten, in overeenstemming met hun doelen en doelstellingen. Met andere woorden, we houden ons niet tegen om de weg naar succesvol adverteren aan te gaan!

This post is also available in: Engels