Beeld je in dat je op sociale media aan het scrollen ben en een product ziet waar je al lang naar zoekt, maar nergens kunt vinden. Klinkt dat bekend? Pinterest kwam met een geweldige oplossing hiervoor. Hiermee zal Pinterest zich onderscheiden als het sociale netwerk om te winkelen. Lees hieronder meer over deze ontwikkeling.
Verschillende borden met foto’s die je hebt vastgepind op Pinterest zullen nu beginnen lijken op je winkellijstje. Gebruikers konden de visuele zoekfunctie eerder al gebruiken met de Lens camera optie, maar deze nieuwe functie staat de gebruiker toe om naar een specifiek item te zoeken door een foto te maken of een foto te uploaden vanuit de camerarol van hun telefoon. Uiteindelijk zal Pinterest het product dat u zoekt, of een soortgelijk uitziend artikel, makkelijk kunnen vinden. Voorheen waren de zoekresultaten van de lens beperkt tot gewone pins en links naar retailers. Nu komt deze uitbreiding met een nieuw ‘winkel’ tabblad in de zoekresultaten. Op deze manier kunnen mensen met aankoopintenties een Lens-zoekopdracht uitvoeren en gemakkelijk iets soortgelijks vinden en kopen; of misschien zelfs precies hetzelfde product vinden. Om het klantentraject zo soepel mogelijk te laten verlopen, verwijst elke ‘shoppable’ pin naar de checkout pagina op de website van het merk. Om te voorkomen dat uitverkochte producten worden weergegeven toont Pinterest alleen ‘shoppable’ pins voor producten die op voorraad zijn. Gebruikers die op zoek zijn naar specifieke producten hebben de mogelijkheid om hun zoekresultaten te filteren op merk.
Met de nieuwe Lens-functie kunnen gebruikers moeiteloos door de online catalogi van retailers bladeren om nieuwe producten te ontdekken die ze leuk vinden en waar ze naar op zoek zijn. Hierdoor kunnen retailers (re)targetten op gebruikers die geïnteresseerd zijn in hun product maar de aankoop nog niet hebben volbracht.
Hoe kun je als merk hierop inspelen? Volgens de gegevens van Pinterest zegt 90% van de wekelijkse gebruikers het platform te gebruiken voor aankoopintenties.
Waarom het niet eenvoudiger en zinvoller maken voor uw klanten door middel van producten rechtstreeks op Pinterest te verkopen en daarnaast voor uw bedrijf een winstgevende strategie te verkrijgen? Verder koopt 66% van de gebruikers iets na het zien van een pin. Deze toevoeging is zeer gunstig voor de mode- of woninginrichting industrie. Bedrijven krijgen de kans om effectiever te gaan adverteren op Pinterest en als bedrijf te groeien in zowel omzet als bekendheid.
Wij, van The Dot Society, kunnen niet wachten om deze innovatie te implementeren voor onze klanten in hun digitale marketingstrategie! Keep you posted on results !
Bronnen: Pinterest Newsroom, Search Engine Journal
This post is also available in: Engels