Reviews kunnen uw bedrijf maken of breken, hoe geweldig uw diensten ook zijn of hoe oprecht uw boodschap ook is. Niet te vergeten hoe belangrijk die klantenreviews zijn voor lokale ranking-algoritmes, niet alleen de kwantiteit maar ook de kwaliteit van die reviews op Google. Deze beoordelingen zullen een grote invloed hebben op uw vermogen om nieuwe klanten te vinden, niet alleen door uw reputatie, maar ook door de positie die Google u dankzij de beoordelingen heeft gegeven. Dit is de reden waarom de Dotters te hulp zijn geschoten om tips en trucs te geven over hoe je positieve Google reviews over je bedrijf kunt ontvangen. Dit zal u helpen uw reputatie te versterken, een betere rang te krijgen en dat zal uiteindelijk een impact hebben op uw inkomsten. 

Voor een klant is een review een snelle actie, maar de voordelen voor het bedrijf zijn eindeloos. Voor bedrijven is het belangrijk om de nadruk te leggen op het vragen naar een Google review aan de klant. Als dit iets is waar u nog niet bekend mee bent, is het tijd om daar nu verandering in te brengen en hier prioriteit aan te geven. Om dit te implementeren in uw lokale marketingstrategie moet u het volgende in gedachten houden. 

  • Meer beoordelingen leiden u naar meer potentiele klanten – 88% van de klanten vertrouwt online beoordelingen net zo hard als persoonlijke aanbevelingen. 
  • Consumenten lezen minimaal 10 reviews voordat zij een besluit nemen. Hoe meer beoordelingen u heeft, hoe groter de kans dat een klant een aankoop doet.
  • Hogere kwaliteit reviews, hogere Google ranking – verteld door Google zelf, reviews zullen een impact hebben op uw SEO score. 


Om Google reviews te ontvangen, moeten er eerst een aantal zaken worden opgezet. 

Ten eerste moet u het beleid van Google kennen en begrijpen. Het volgen van de voorwaarden van de Google-services moet worden nageleefd. Dat betekent dat u uw klanten geen beloningen mag aanbieden of vragen mag stellen over hun ervaring. Ten tweede heeft u een bedrijfsprofiel van Google nodig om uw bedrijf een “plaats” te geven. Op deze manier kunnen klanten een beoordeling achterlaten. Bovendien moet bij het maken van uw bedrijfsprofiel, uw eigendom worden geverifieerd via uw account. Hier vindt u de stappen voor het maken van een Google Maps vermelding en deze te verifiëren via Google My business. 

Nu komen we op het punt hoe u als bedrijf meer Google-reviews kunt krijgen. De volgende tactieken zullen u helpen om uw bedrijfsreviews te verbeteren. Het belangrijkste doel is om uw klanten zo eenvoudig en snel mogelijk naar de review-pagina te leiden.

Leg uw klanten uit hoe ze een review kunnen achterlaten. 

Beschrijf het proces op uw website en vertel hen hoeveel het voor u zou betekenen als ze dit zouden doen. Gelukkig is er een hulpmiddel voor het maken van een snelkoppeling die uw klant naar de review sectie van uw Google Business profiel leidt. Maak een bitly.com link en u heeft een duidelijke shortcut link om aan uw klanten te presenteren. 

Hoe presenteert u deze link? 

Zorg voor een duidelijke call to action-knop op uw website die leidt naar uw Google-review pagina. Een andere manier om de link te presenteren is door gebruik te maken van pop ups op uw website. 


Voeg uw Google-reviews toe aan uw website 

Op deze manier kunnen klanten automatisch de laatste recensies rechtstreeks lezen wanneer ze op uw website zijn.

Neem een Google review call to action op in de footer van uw website. 

Maak een Google-review e-mailcampagne. 

Neem contact op met uw klanten via gepersonaliseerde berichten zoals een e-mail. Dit kan worden geautomatiseerd wanneer klanten online of offline iets hebben gekocht met behulp van een follow-up mail. Als u klanten om hun feedback vraagt, geeft dat een belangrijk gevoel. Wanneer u geen review-campagne voert, neem dan uw Google review-link op in uw e-mailhandtekening of in de voettekst. Bijvoorbeeld: Bedankt dat u voor ons bedrijf hebt gekozen! Laat ons weten hoe we het doen door ons een snelle Google-review te sturen! 

Deel uw beste recensies op sociale media. 

Dit zal klanten aanmoedigen om hetzelfde te doen. 


Als u beoordelingen ontvangt, beantwoordt deze. 

Dit zal uw potentiële klanten laten zien dat u luistert naar de feedback van klanten. Wanneer u positieve recensies ontvangt, wees dan blij in uw reactie. Toon dankbaarheid. Wanneer u negatieve recensies ontvangt, reageer dan beleefd en los het probleem op. Dit zal vaak resulteren in positieve feedback. Heb je het moeilijk met te reageren op positieve en negatieve reviews? Lees ons volgende artikel over hoe hierop te reageren!

Hopelijk kunt u met deze tactiek uw Google-recensies verbeteren. Laat het ons weten als je merkt dat het werkt! :) 

This post is also available in: Engels