Heb je ooit een afbeelding, leuke outfit, mooi meubelstuk, … gezien en je afgevraagd wat het was of waar het vandaan kwam? Meet Google Lens! Een tool waarmee je de wereld om je heen kunt scannen en meer informatie krijgt over wat je ziet.

Maar wat betekent dit precies voor merken? In dit artikel bekijken we hoe Google Lens kan worden gebruikt om je digitale marketingstrategie te verbeteren en met welke uitdagingen je rekening moet houden.

Sources: 

Wat is Google Lens?

Google Lens is een beeldherkennings-technologie ontwikkeld door Google waarmee gebruikers objecten in de echte wereld kunnen identificeren. Het maakt gebruik van machine learning algoritmen en computer vision technieken om beelden te analyseren en relevante informatie te verzamelen. Zo kun je bijvoorbeeld jouw plantje op de vensterbank scannen om te ontdekken wat voor soort het is. Of zie je een mooie stoel of een leuk kleedje? Scan het met Google Lens en ontdek waar je het koopt.

Hoe kan Google Lens worden gebruikt in de digitale marketing?

  1. Productherkenning

Eén van de belangrijkste functies van Google Lens is dat het de gebruiker in staat stelt om objecten te identificeren en hier meer informatie over kan geven. Dit zorgt ervoor dat je als merk je klanten van meer contextuele informatie kunt voorzien en zo de kans tot conversie kunt vergroten. Bijvoorbeeld, wanneer iemand door een tijdschrift bladert en een product van jouw merk ziet, kan deze persoon simpelweg zijn GSM hierop richten en Google Lens zal hier vervolgens meer informatie over geven: de prijs, verschillende kleuren waarin het beschikbaar is, etc.

  1. Linken aan andere content

Een andere functie van Google Lens is dat het in staat is om afbeeldingen te herkennen en te linken aan gerelateerde content. Als iemand bijvoorbeeld een foto van je logo maakt, zal Google Lens deze herkennen en meer info geven over je producten en/of diensten. Dit biedt merken de mogelijkheid om hun zichtbaarheid te vergroten en hun klantenbestand uit te breiden. 

  1. Analyse

Ten slotte kan Google Lens, door beelden te scannen en informatie te verzamelen over wat wordt gezien, een merk meer inzichten geven over welke producten populair zijn en welke trends er zich ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld helpen bij het ontwikkelen van effectievere marketingstrategieën. 

Met welke uitdagingen moeten we rekening houden?

Hoewel Google Lens een krachtige tool is die veel voordelen biedt voor marketeers en consumenten, zijn er ook enkele uitdagingen die gepaard gaan met het gebruik ervan.

  1. Technologische beperkingen

Ondanks dat de beeldherkenning technologie van Google Lens al heel indrukwekkend is, is het nog niet perfect. Soms kan de software moeilijkheden hebben om objecten nauwkeurig te identificeren of om de juiste informatie te geven. Zaken die kunnen helpen om je afbeeldingen zo goed mogelijk te laten doorkomen zijn het volgende:

  • Afbeeldingen van hoge kwaliteit en hoge resolutie gebruiken.
  • Gestructureerde gegevens toevoegen. Dit zijn speciale HTML-tags die informatie bevatten over de inhoud van de afbeelding. Bijvoorbeelde de titel van de afbeelding, de locatie, datum waarop deze is gemaakt, etc. 
  • Beschrijvende Alt-tags opnemen die de inhoud van de afbeelding beknopt en nauwkeurig beschrijft. Bijvoorbeeld, als een afbeelding een vrouw met een rood kleed op de dansvloer toont, kan de alt tag “Rood avondkleed” zijn.
  1. Privacykwesties

Aangezien Google Lens werkt door afbeeldingen te scannen, aarzelen sommige deze tool te gebruiken omdat ze zich zorgen maken over hoe hun afbeeldingen en persoonlijke informatie worden opgeslagen en gebruikt. Om dit zoveel mogelijk te beperken, geeft het gebruikers de mogelijkheid om Google Lens slechts toegang te geven tot de door de gebruiker zelfgekozen afbeeldingen en kan je je gegevens na gebruik verwijderen uit de app of de server van Google.

  1. Concurrentie

Google is echter niet de enige speler op dit vlak, ook andere bedrijven werken aan vergelijkbare beeldherkenningssoftware. Zo bestaat er ook al Pinterest Lens. Een soortgelijke visuele zoekfunctie waar gebruikers ook een foto kunnen trekken en vervolgens suggesties krijgen van vergelijkbare items op Pinterest. 

 

Wil je hier meer over te weten komen? Aarzel dan niet om de dotters te contacteren.

 

Ben je al overtuigd? Open dan Google Lens en ontdek de oneindige mogelijkheden van beeldherkenning!

This post is also available in: Engels