De enige constante in digitaal is en zal dit ook altijd blijven: verandering. Dat staat vast! Wat markeert nu de digitale agenda voor 2022? Onze Dotters geven je graag een kort overzicht van de belangrijkste digitale trends voor het komende jaar. 

Exponentiële groei van e-commerce


We kennen allemaal het verhaal van 2020, de pandemie zorgde voor een enorme verschuiving in het koopgedrag van consumenten. Met de verschuiving van klanten naar online, deden bedrijven dat ook massaal. Terwijl op dat moment de schermtijd steeg als nooit tevoren, was het voor merken enigszins gemakkelijk om hun klanten online te bereiken. Nu een jaar later is de concurrentie online nog nooit zo hevig geweest, met meer spelers die strijden om de aandacht van de eindconsument te krijgen. De aandachtsspanne van de eindconsument is het laatste jaar echter verschoven, met meer offline afleidingen zijn mensen online wat minder aanwezig. Het is dus veel duurder geworden om je publiek online te bereiken. De juiste boodschap op het juiste moment laten zien met een sterke aandachttrekkende creative is dus nog nooit zo belangrijk geweest!

Einde van de 3th party cookies komt in zicht.


Terwijl Apple al een aantal flinke maatregelen heeft genomen tegen 3th party cookie tracking, heeft Google onlangs aangekondigd dat ze het verbod op 3th party cookies zullen uitstellen tot ergens tegen het einde van 2023. Toch moeten merken zich beginnen voor te bereiden op deze cookie loze wereld. Cause guess what? It’s coming. Degenen die een diepgaande strategie ontwikkelen om first party data vroeg in de funnel te verzamelen, die outside the box durven te denken en nieuwe manieren vinden om data te verzamelen en de customer journey te plotten, zijn de winnaars van morgen. 

Groei van social commerce


De impact die sociale media hebben op ons koopgedrag is niet meer te ontkennen. In China wordt nu al meer dan 50% van de online verkopen rechtstreeks gegenereerd via social media-platformen. Merken moeten deze kanalen gaan beschouwen als een verlengstuk van hun webshop en video gaan beschouwen als een absolute must-have in plaats van een nice to have.

Omnichannel is de manier om te groeien


Nu klanten weer hunkeren naar real life-ervaringen, worden customer journeys steeds complexer en omnichannel. Bij het berekenen van de ROI moeten marketeers rekening houden met elementen als online window-shopping, en juist met het effect van ervaringen in de winkel op het online koopgedrag.

Concurreer op merk propositie, niet op prijs


Klanten hebben de neiging om merken te verkiezen die hun persoonlijke waarden weerspiegelen. Als merk is het van cruciaal belang om je klanten te informeren over de waarden die je zo koestert. Die bedrijfswaarden moeten in elk contactpunt worden gecommuniceerd om een diepere en langdurige klantrelatie te creëren. Daarnaast moet duurzaamheid als een topprioriteit worden behandeld. Het wordt langzaam maar zeker een absolute noodzaak in plaats van een extra competitieve troef. We zouden kunnen zeggen: if you don’t go green you’ll go red. 

Focus op retentie


Terwijl de acquisitiekosten van nieuwe klanten de pan uit swingen, zijn merken verplicht te kijken naar andere manieren om te groeien. Merken moeten zich richten op het versterken van hun relatie met bestaande klanten. En tactische manieren vinden om hun winkelmandje en/of aankoopfrequentie te verhogen om zo de customer-lifetime-value te verhogen. Bovendien zijn die loyale klanten de gemakkelijkste en goedkoopste manier om uw acquisitiestrategie te voeden, want niets kan mond-tot-mondreclame verslaan. Beschouw uw klanten als uw merkambassadeurs en vind tactische manieren voor die merkambassadeurs om positiviteit en goede vibes rond uw merk te verspreiden naar een zo groot mogelijk publiek binnen hun persoonlijke bubbel.

Dus nee 2022, je zal het ons niet gemakkelijk maken. Maar wij Dotters zijn meer dan klaar voor deze uitdaging en de digitale trends!

This post is also available in: Engels