Authentic Beauty Concept: van underdog tot ongekend succes

Authentic Beauty Concept is een merk dat in 2019 op de Belgische markt werd geïntroduceerd onder de vleugels van Henkel. Het is niet zomaar een premium merk; het professionele haarverzorgings- & stylingmerk is een holistische ervaring die tot stand komt in samenwerking met een uniek collectief van hairstylisten die een frisse kijk op echte/authentieke schoonheid omarmen.

Objectieven:

Onze missie was duidelijk: de naamsbekendheid op de Belgische markt vergroten en potentiële klanten informeren over de talloze voordelen  van Authentic Beauty producten.Met een engagement voor duurzaamheid en natuurlijke ingrediënten wilden we onze distributie nationaal uitbreiden via een netwerk van zorgvuldig geselecteerde kapperszaken.

Aanpak:

Na een grondige analyse kwamen we tot de conclusie dat er een aantal belangrijke fouten zaten in de huidige strategie. Tot 2022 investeerde het merk alleen in PR & merkactivaties. Dit genereerde enig bereik en bewustzijn, maar de initiatieven hadden geen gehele always-on strategie. We ontwikkelden een veelzijdig plan dat de hele customer journey in kaart bracht, waarbij we onderscheid maakten tussen B2B (kappers) en B2C klanten op zoek naar de beste haarverzorgingsproducten.

Bij het opstellen van het plan hebben we ons op 2 belangrijke elementen gefocust: het vergroten van het bereik in eigen beheer en betaalde sessies. Allereerst creëerden we meer tractie met een verhoogde social media-strategie, door de berichtgeving te veranderen, de inhoud en het beeldmateriaal te vernieuwen en de volgers goed te informeren over de producten, konden we hun volgersbestand op Instagram aanzienlijk laten groeien.

Ten tweede werd in augustus 2023 de Belgische website gelanceerd om meer geloofwaardigheid als merk op te bouwen en een speciale landingspagina te hebben voor onze uitgebreide advertentiecampagnes. Hierbij dekten we de volledige funnel. Hogere funnel zorgden we ervoor dat Authentic Beauty Concept aanwezig was waar de potentiële klant (kapper & eindconsument) zich bevond, voornamelijk op Instagram. Mid funnel en lower funnel richtten we ons op Instagram & Google om kwalitatief verkeer te vangen.

Resultaten:

  • Een verdrievoudiging in directe sessies, wat duidt op een verhoogd top-of-mind bewustzijn
  • Een toename van 1,5 in eigen sessies
  • Een verbijsterende 5x toename in betaalde sessies
  • Een stijging van 12% in volgers op Instagram
  • Het genereren van leads voor nieuwe Authentic Beauty Concept salons

What’s next?

Voortbouwend op ons succes in 2023 zullen we onze verhoogde Instagram-strategie verfijnen en TikTok inzetten als een belangrijke motor voor eigen sessies. We zullen onze strategie en contentcreatie afstemmen op de beautytrends op TikTok. Daarnaast zijn we van plan om te investeren in het verkrijgen van first-party data al vroeg in het klantentraject en om een uitgebreide e-mailmarketing- en marketingautomatiseringsstrategie te implementeren. De reis van underdog naar succes gaat verder en Authentic Beauty Concept is klaar voor het volgende hoofdstuk.

This post is also available in: Engels