EEN DOORDACHTE E-MAILMARKETING STRATEGIE VOOR ERSTWHILE

De online shop voor kwalitatieve basics met een sportieve knipoog.  Erstwhile is sinds de start in 2018 pijlsnel gegroeid,  de tijdloze collecties ontstaan steeds vanuit de liefde voor de sport. Sinds 2019 mochten wij ons gelukkig prijzen mee te mogen bouwen aan de verdere groei van Erstwhile. Door tactische online marketing strategie wisten we de groei verder te acceleren. In 2022 werd het tijd om ook het email luik eens grondig onder handen te nemen.

Missie 

Erstwhile had over de jaren heen een mooi email bestand opgebouwd, echter werd hier samen ingezien dat er nog meer uit te halen valt. Onze gemeenschappelijke doelstelling was dan ook eenduidig: omzet maximalisatie van het klantenbestand. Dit enerzijds door het stimuleren van herhaalaankopen en Customer lifetime value dus doen toenemen. Anderzijds wouden we ook tactischer omspringen met ons mediabudget, door de alsmaar stijgende kost van paid media. Om deze te counteren zijn we de email strategie op een slimme manier gaan uitbouwen om conversie in de hand te werken en ook nieuwe klanten sneller naar de eerste aankoop toe te loodsen.

Aanpak 

Waar Erstwhile oorspronkelijk met Mailchimp werkte, liepen ze toch stilletjes aan tegen de limieten van de tool aan. Vandaar dat we samen de keuze hebben gemaakt om over te stappen naar een best in class D2C email service provider: Klaviyo.

Onze email strategie werd gevormd rond 2 pijlers:

  1. Newsletter luik meer laten renderen door tactische segmentatie en revampen van de designs.
  2. Marketing automation flows inbouwen om enerzijds CLV te verhogen en anderzijds klanten sneller te doen converteren.

We gaven de strategie vorm door een uitgebreide workshop met het Erstwhile team te houden. The Dot Society experten hebben natuurlijk tonnen email marketing expertise, maar het Erstwhile team kent de klant en het koopgedrag door en door, hierdoor konden we de juiste nuances leggen.

Om het design van de emails te optimaliseren zijn we van start gegaan met een uitvoerige concurrentie analyse. Waarbij we enkel the best of the best samen smolten met de huisstijl en look en feel van Erstwhile alsook oog hielden om het design zo in te vullen om conversies te maximaliseren.

Resultaten

  • +50% groei in sessies vanuit email
  • +41% groei in omzet vanuit email waarbij 78% van omzet gerealiseerd wordt door newsletters en campagnes en 22% door automatische flows.
  • +21% groei toename in maandelijkse newsletter subscribers.

Kortom, mooie resultaten waar we samen met het Erstwhile team zeker trots op mogen zijn. We zouden natuurlijk geen echte Dotters zijn als we niet maand na maand, na grondige analyse onze strategie en flows nog verder zouden fine-tunen om zo resultaten verder te maximaliseren.

Email marketing is zoals elk ander aspect van online marketing: leren, optimaliseren en continu resultaten verder verbeteren.

Zoek jij iemand die u kan helpen bij het opzetten van je  e-mailmarketingstrategie? Wacht niet langer en praat met ons team van experts.

This post is also available in: Engels