Maak een flexibele marketing kalender om heel het jaar lang te verkopen.
De seizoenen in online sales vervagen en je moet als bedrijf wendbaar en flexibel zijn om in te kunnen haken op elk mogelijk verkoopmoment.
Wanneer u in de modebranche zit, zult u waarschijnlijk een natuurlijke reflex hebben om uw webshop op te delen in seizoenen en een gemiddelde van 2-3 collecties per jaar te hebben. Om uw trouwe en terugkerende klanten te verrassen is het belangrijk om ze te blijven boeien door te werken met maandelijkse thema’s en drops, die relevant zijn voor een specifiek verkoopmoment. Vermijd de fout om in januari je volledig nieuwe collectie op te laden en deze onaangeroerd te laten staan tot juni. Grote kans dat midden maart iedereen erop uitgekeken is. Klanten willen zich laten inspireren en zijn op specifieke momenten op zoek naar specifieke items.
Tip: Plan uw jaar vooruit aan de hand van de verkoopmomenten (Moederdag, Zomervakantie, Kerstmis,…) en beslis welke items perfect passen in die thema’s.
In bijlage kan je onze marketing kalender terugvinden voor België, waar alle mogelijke dagen, waarop je kan inhaken worden vervat. Laat je inspireren, plot relevante dagen voor jouw doelpubliek op je kalender en begin met het bedenken van toepasselijke campagnes.
Focus op evenementen het hele jaar door
Mensen kopen geen cadeaus meer alleen op verjaardagen en met Kerstmis. In de afgelopen jaren zijn er nog vele andere gelegenheden opgedoken of belangrijker geworden. Zo is er Moederdag, Vaderdag, vriendschapsdag, baby showers, bridal showers, afstuderen, jubilea en de lijst gaat verder.
Dus, afhankelijk van het type winkel dat u runt en de producten die u verkoopt, is het een goed idee om op maat gemaakte artikelen op de markt te brengen die relevant zijn voor specifieke gelegenheden die plaatsvinden in het leven van uw doelgroep.
Als u bijvoorbeeld een kledingwinkel heeft, kunt u bijpassende kleding voor koppels voor Valentijnsdag of herenshirts voor vaderdag promoten. Dit zal uw publiek overtuigen om het hele jaar door aankopen te doen en de merkentrouw te versterken.
Cross-market
Een van de grote voordelen van een online webshop is de mogelijkheid om grensoverschrijdend te verkopen. Elke markt komt met andere piekmomenten, vakanties en gewoontes. Pas uw campagne, copy en visuals aan afhankelijk van de markt die u gaat aanvallen. Houd een georganiseerde marketing kalender bij, zodat u geen enkele kans kunt missen.
Organische versus betaalde marketing
Niet elke dag op de marketing kalender is de moeite waard om in te investeren met betaalde campagnes. Echter is dit wel nodig om groei van je webshop te verwezenlijken. Het is belangrijk om goed op voorhand te beslissen op welke campagnes je strategisch gaat inzetten. Denk na over de strategie, targets en visuals om er maximale resultaten uit te halen door middel van tactische google advertising & social media reclamecampagnes. Bepaal de budgetten, visuals en copy voor je social media advertisement en zorg ervoor dat je altijd vindbaar bent op google. Het is zonde om een grote campagne aan te kondigen en hier niet het maximale uit te halen, door enkel in te zetten op organische kanalen.
Voor alle andere dagen, die spreken tot de levensstijl van uw klant, kan je organische berichten inplannen op je social media kanalen of doelgerichte mails uitsturen.
This post is also available in: Engels