Begin 2022 lanceerde Google een gloednieuw campagne-type: de Performance Max. Kort uitgelegd: één campagne die zich focust op het maximaliseren van je doelen door het combineren van alle bestaande Google Ads campagne types nl. Shopping ads, Search ads, Youtube ads, Display ads, Discovery ads en advertenties in Gmail & Maps.

Een hele boterham en dit volledig ondersteund door Google’s slimme algoritmes welke zorgen voor de beste combinaties tussen al deze mogelijkheden.

Voor ons, als digital marketeers, was dit een spannende verandering aangezien dit enerzijds de beste resultaten kan opleveren, maar anderzijds onze manuele controle en alsook inzichten vermindert. En het is dan ook dit laatste wat ons wat minder gelukkig maakt, aangezien we bij The Dot Society steeds op zoek gaan naar de beste resultaten inzake targeting, visuals & copy én hier dan ook fully informed over willen zijn. Vandaar zijn we dan ook onmiddellijk aan de slag gegaan, zodat we vandaag onze eerste resultaten met jullie kunnen delen. 

Strategie

Bij verschillende van onze klanten zijn we gestart met het opzetten van asset-groups welke tekst, afbeeldingen, producten en video’s bevatten. Daarnaast lanceerden we ook verschillende van deze assets groups om deze tegenover elkaar te testen, maar ook om zo verschillende doelgroepen toe te voegen. Hierdoor creëerden we inzichten inzake de best practices qua targeting.

Resultaten so far

Door de implementatie van bovenstaande strategie, zijn er drie indicatoren die we kunnen bekijken om zo de resultaten te beoordelen.

  • Click through rate (CTR) : hoe eenvoudig / snel klikt men door op onze advertenties in vergelijking met alle andere niet-branded campagnes (*Search, Shopping, Display, Video)
  • Conversiepercentage (CVR): hoe eenvoudig / snel gaat men een conversie uitvoeren in vergelijking met alle andere niet-branded campagnes
  • Return on ad spend: hoeveel euro krijg ik terug na €1 te investeren.

In termen van CTR & CVR zien we vandaag nog geen beduidende vooruitgang, 

maar de voornaamste KPI (ROA) boekt wel een enorme vooruitgang.

Zo zien we een gemiddelde toename met +154%, wat aanduidt dat het investeren van je €1 in een Performance max campagne, €1,5 meer oplevert tov andere campagnes.

Als je het ons vraagt, zeker geen slechte start & we zijn erg benieuwd naar de mogelijkheden die Performance max ons nog verder te bieden heeft.

This post is also available in: Engels