Van franchise naar hype

In 2022 opende de Belgische variant van de franchisegroep ‘Fastfine’, V Modern Italian – Antwerp Tower, zijn deuren. Al snel kreeg het team de smaak te pakken, en een tweede restaurant stond op de planning. Dit keer wilden ze het echter anders aanpakken. Diverse pijnpunten werden omgezet in waardevolle lessen, en zo zetten ze hun koers verder. Op dit punt klopten ze aan bij the Dot met de vraag: ‘We willen van de opening een knaller maken.’ En zo begon een harmonieuze samenwerking.

Doelstelling

Bij het uitstippelen van de strategie werden verschillende factoren in overweging genomen. We spraken hier over twee totaal verschillende restaurants: het ene gelegen in het centrum van Antwerpen, met een andere doelgroep dan het andere, dat zich bevindt in het modegebied van de stad.

Twee verschillende persona’s: hoe pakken we dit aan en hoe bouwen we voort op de lessen van het andere restaurant, dat toch heel anders is? Daarnaast wilden we samen een spectaculaire opening realiseren – ‘create the buzz’ was het motto. Deze ‘buzz’ moest ook in lijn liggen met onze lange termijn strategie en always on impact na de opening.

Aanpak

Een volledige 360° marketingstrategie werd ontwikkeld. In samenwerking met nog andere partners, stroomlijnden we iedereen, zodat op alle kanalen de opening een bigg buzz was.

Van A tot Z werd alles voorbereid voor de opening van V Antwerp, van tracking tot de volledige uitwerking van de funnelstrategie. De doelen? (1) De merkbekendheid vergroten en een grote hype creëren rondom het nieuwe restaurant. (2) Het aantal reserveringen verhogen. (3) Na de opening impact te blijven maken.

Resultaat

Vanaf de opening trok het restaurant een groot publiek, en het zat de eerste maanden elke dag vol. Het aantal website sessies steeg met 377% voor het nieuwe restaurant en met 200% voor het bestaande restaurant. Deze sessies waren zowel door nieuwe- als oude bezoekers, wat bijdraagt aan het positief verhogen van de brand awareness.

Maar waar we nog trotser op zijn, is onze blijvende impact. Dat we niet alleen na opening een top resultaat afleverden, maar een jaar na datum nog steeds inzetten op acquisitie van nieuwe klanten, met een stijgende groei in reservaties.