IOAN Skincare: Van Lancering tot Triomf – Een Reis naar Duurzaam Succes

In 2023 startten de bekende Vlaming Jani Kazaltzis en zijn partner Jens Fissers het merk IOAN Skincare. Voortkomend uit de expertise van Jens in de ontwikkeling van cosmetische producten, en de vaardigheden van Jani om succesvol een merk in de markt te zetten, werd IOAN geboren. 

Doelstellingen:

IOAN kende een indrukwekkende start dankzij het uitgebreide netwerk van de oprichters. Echter, na de eerste succesvolle maanden verschoof de focus naar het aanspreken van een nieuw publiek en het opbouwen van een merk, in plaats van zich te concentreren op een individu.

Aanpak:

Team IOAN begon zijn traject met een strategische workshop, waarin we de optimale mediamix, doelgroepen en strategie hebben bepaald. Daarnaast besloten we tactisch in te spelen op de marketingkalender om geen enkel belangrijk moment over het hoofd te zien. En welk marketing moment is nu beter om als beautymerk op in te zetten dan gifting? Hét cadeau voor onder de kerstboom.  

Naast het inzetten van een betaalde media bundel, bleef ook het koesteren en uitbreiden van hun eigen kanalen van essentieel belang, met in het bijzonder TikTok. Een onmisbaar platform in de beautysector, waar we sinds kort team IOAN begeleiden om ook hier een significante impact te maken.

Gedetailleerde Strategie voor de Eindejaarsperiode:

Het mediabudget werd ingezet om (1) de merkbekendheid en betrokkenheid rond IOAN  te vergroten met content en advertenties die nieuwe klanten aantrekt en (2) bestaande of al reeds geïnteresseerde klanten te overtuigen om daadwerkelijk tot aankoop of herhaalaankoop over te gaan. Voor deze tweeledige aanpak werd een dedicated gifting box in de strijd gegooid en werd er voortgebouwd op al reeds bewezen methodes. Het gezamenlijke effect resulteerde in een mooie groei in diverse regio’s.

Resultaten:

Het vooropgezette doel werd mooi overschreden (+22%) en ook maand-op-maand legden we een mooie groei van maar liefst +440% neer. We behaalde een mooi aantal kwalitatieve sessies op de website met een sterke conversieratio – aantal personen die effectief overgaan tot een aankoop – van maar liefst 4% (Benchmark 1-2%). 

What’s next?

De focus voor 2024 ligt op groei. Er is nog onbenut potentieel in het merk, en de inspanningen zullen worden gericht op het maximaliseren hiervan. Dit zal worden bereikt met behoud van een gezonde balans tussen betaalde en eigen kanalen. TikTok zal verder worden ontwikkeld als HET kanaal voor de beauty-industrie. En ook tijdens hét marketing moment, Valentijn, mogen jullie iets leuk verwachten. ;-)

This post is also available in: Engels